Home

Contact us

Agenda

Mircea Malita - 75

La împlinirea vârstei de 75 de ani, acad. Mircea Malita a fost omagiat în cadrul simpozionului cu tema Carte si învatatura în noul veac, gazduit de amfiteatrul Heliade Radulescu al Bibliotecii Academiei Române si organizat de Sectia de Filosofie, Teologie, Psihologie si Pedagogie împreuna cu Sectia de Stiinta si Tehnologia Informatiei ale Academiei Române.

Simpozionul au fost deschise prof. Gabriel Strempel, membru de onoare a Academiei Române, directorul Bibliotecii Academiei Române, moderatorul lucrarilor, care a amintit de timpul când tânarul Mircea Malita a fost directorul Bibliotecii, între 1950- 1956. Întâmplarea fericita a facut ca aceasta manifestare sa fie gazduita în noul sediu al institutiei unde acad. Mircea Malita s-a afirmat ca o personalitate încrezatoare în destin, animata de neastâmparul cunoasterii stiintifice în care s-a afirmat cu distinctie si în care este recunoscut pentru contributiile sale în tara si peste hotare.

Vorbind despre Perenitatea cartii, acad. Virgil Cândea, vicepresedinte al Academiei Române, a facut o analiza comparativa a cartii în viziune traditionala si tehnologica, pentru a arata ca în cultura contemporana si aceea a viitorului ambele vor fi necesare, nu într-o contradictie ireconciliabila, ci într-o dezirabila si posibila complementaritate. Acad. Marius Iosifescu a prezentat aspecte ale relatiei Carte si computer în procesele cunoasterii, insistând pe ideea ca problema nu este a tehnologiei propriu zise, ci a felului cum aceasta este utilizata. Mai mult, aparitia noilor tehnologii a indus modificari si în lumea cartii. De aceea o posibila solutie este folosirea mixta a metodelor clasice si a tehnologiilor moderne. Dintr-o perspectiva teoretica, acad. Solomon Marcus ne-a condus În labirintul disciplinelor, pentru a demonstra ca forta matematicii consta, între altele, în faptul ca ea se poate naste si dezvolta în medii dintre cele mai diverse, confruntându-se astfel cu tipuri de gândire aparent foarte departe de ea. Astazi, când se  simte nevoia unei o viziuni globale, integratoare, holistice, matematica se dovedeste a fi componenta dinamica, atât a investigatiilor de specialitate cât si ca reflexie asupra fenomenelor. Ceea ce se numeste camelionismul matematicii se dovedeste a fi o sursa de mare eficacitate. Opera academicianului Mircea Malita o confirma. Prof. dr. Ilie Pârvu, membru corespondent al Academiei Române, raspuns la întrebarea: Limbaj si imagine: doua lumi ale comunicarii? Am retinut ideea ca modelele matematice conduc la o noua filosofie întemeiata pe comunicare si noile tehnologii informationale proiecteaza o sinteza a celor doua lumi.

Oana Voicu, cercetator stiintific la Laboratorul de Tehnologii Informatice ale Educatiei, Fundatia Marea neagra a prezentat conceptia despre Dubla elice a învatarii si muncii, care este si titlul unei carti pe care acad. Mircea Malita o scrie împreuna cu Orio Giarini. Este vorba de o conceptie radicala privind educatia, mai deschisa, profund interdisciplinara, care respecta personalitatile de personalitate ale fiecarui individ si orientarea catre împlinirea vocatiei proprii. Comunicarile care au urmat s-au înscris în aceeasi arie tematica, conturând unul dintre viitorii posibili ca tind sa devina realitate. Astfel Cristina Nicolescu, cercetator stiintific la Centru Academiei Române pentru Inteligenta artificiala a prezentat Facilitati Internet pentru sustinerea activitatilor cognitive, dupa care Ana Maria Marhan, cercetator stiintific la Institutul de Psihologie al Academiei Române a vorbit despre Universitatea digitala: noi paradigma educationale pentru mileniul trei.

Ing. Ioan Ganea, directorul adjunct al Editurii Academiei Române a prezentat o revista dedicata acad. Mircea Malita.

În încheierea lucrarilor, acad. Mircea Malita a facut o sinteza a preocuparilor  cu titlu programatic Profesori si savanti, manuale si tratate în societatea cunoasterii. Formula propusa este a unui învatamânt bazat pe moduli combinabili,  profesorul având misiunea de a fi mai mult un tutore al unui învatamânt individual. Ideea este de a mari eficienta cunostintelor asimilate de om pentru a le valoriza în rezolvarea de probleme.

Au participat acad. Eugen Simion, presedintele Academiei Române, membri ai Academiei Române, cadre didactice universitare, cercetatori, specialisti.