| 
          
         
          
          
            
                | 
              
                 Ziua internationala a filosofiei
                 
                În
        Aula Academiei Române a  avut
        loc, în ziua de 21 noiembrie, simpozionul cu tema Socrate si socratismul, prilejuit
        de lansarea, de catre UNESCO, a Zilei
        Internationale a Filosofiei si organizat de Sectia de Filosofie,
        Teologie, Psihologie si pedagogie a Academiei Române.
                 
          | 
             
           
          
         
        În
        deschidere, acad. Gheorghe
        Vladutescu, vicepresedinte al Academiei Române, 
        a spus ca Ziua Internationala a Filosofiei va marca un nou timp
        al istoriei filosofice, ceea ce înseamna ca filosofia
        va trebui sa raspunda si mai mult interogatiilor timpului si sa
        interogheze, ea însasi,  lumea.
        Federatia Internationala a Societatilor de Filosofie a hotarât lansarea
        acestei Zile Internationala a Filosofiei si sa fie facuta sub numele lui
        Socrate ( 461-399 î. H) si pâna la 4 iunie - când e Ziua Socrate - sa
        ne aducem aminte de filosoful grec, ca un
        simbol al filosofiei. De ce Socrate? Daca
        oricare filosof este legat de o filosofie anume, Socrate este, în mai
        mica parte, numele unei filosofii si, în mai mare masura, numele
        filosofiei însasi. 
        
         
        Lucrarile
        simpozionului au fost moderate de prof. univ. Alexandru
        Boboc, membru corespondent al Academiei Române.
        
         
        În
        comunicarea Socrate si spiritul
        critic, acad. Gheorghe
        Vladutescu a  pornit de
        la cuvintele lui Xenofon, pentru a atrage atentia asupra primului
        avertisment al unei filosofii, în general, si a celei a lui Socrate în
        special, acela de a putea fi povestita, însa, 
        aceasta simplitate atrage atentia ca
        trebuie sa cautam mai departe,… sensurile ascunse. Socratismul este 
        o filosofie acceptata de toti, cum a fost si de primii crestini,
        ceea ce arata ca exista ceva mai profund si a-l întelege din
        perspectiva modernitatii trebuie
        sa iesim din acest spatiu al naratiunii…pentru a afla un spirit care e
        totuna cu spiritul filosofiei... El
        porneste de la o critica a constiintei pure si asa zisul lui agnosticism
        este o suspendare a lumii, pentru ca mai înainte trebuie sa cautam în
        ordinea fundamentelor ce înseamna constiinta pura. Socrate vorbea
        de un logos al sufletului nostru, un fel de structura
        a structurilor. Spiritul critic al lui Socrate tine tocmai de
        angajamentul în aflarea ireductibilelor la nivelul constiintei. E o nevoie critica de întemeiere
        si, în acest fel, Socrate este deasupra tuturor timpurilor, este pentru
        toate timpurile.
        
         
        Acad.
        Alexandru Surdu, presedintele
        Sectiei de Filosofie, Teologie, Psihologie si Pedagogie, a vorbit despre
        Socrate si începuturile logicii,
        pornind de la Metafizica lui
        Aristotel pentru a-l prezenta ca întemeietor al logicii. Socrate se
        interesa de notiunile etice, cu caracter de maxima generalitate, pe un
        traseu ce începe cu  cum
        este si cum se înfatiseaza, pentru a ajunge ce este, plasarea, la nivelul fiintei a investigatiilor care, pâna
        atunci, erau la  nivelul
        existentei. Între relatarile lui Platon si Xenfon, Aristotel este
        atribuit lui Socrate silogizarea
        si rationamentul inductiv. În dialogurile platonice, Socrate
        foloseste demonstratia indirecta, care
        utilizeaza legea tertului exclus si dubla negatie, ceea ce sugereaza ca
        Socrate era si un fel de parinte al logicii simbolice. Enumerarea a
        fost completata cu problema definitilor generale, dupa Aristotel, ceea
        ce înseamna ca putem vorbi si de o teorie a judecatii, fara ca acest
        lucru sa apara explicit. În aceasta perspectiva, se pot face
        distinctii precise între ceea ce apartine lui Platon si ceea ce
        apartine lui Socrate. Astfel se poate explica si aparitia figurilor
        socratice, cum au fost la noi Titu Maiorescu, Petre Tutea si, îndeosebi, 
        Nae Ionescu, cel care a avut discipoli de talie mondiala.
        Apropiat a lui Nae Ionescu, Constantin Noica, devenit, înca din timpul
        vietii legendar,  a avut, înca
        din tinerete, programatic dorinta de a întemeia o scoala, din
        care sa învete si profesorii si elevii în aceeasi masura; ideal, care
        în linii mari s-a si realizat, desi nu a fost profesor la o catedra
        universitara. A scris o Logica a lui Hermes dar si una demonstrativa,
        utilizând o dialectica în patru
        timpi - tema, antitema, tema regasita si o reluare a lor. Petre
        Tutea a practicat o logica speciala, logico-speculativa.
        Discursul s-a concentrat în jurul ideii socratismului
        ca model paideic, bazat pe logica. În încheiere, acad. Al. Surdu a
        citat pe Petre Tutea, care spunea ca este
        usor sa-l imiti pe Socrate, mai ales ca Socrate n-a scris nimic, este
        mai greu sa ai discipoli de talia lui Platon.
        
         
        În
        perspectiva unei lectii a lui Socrate, prof. univ. Vasile
        Musca a vorbit despre 
        Socrate si lectia generalului, în prelungirea ideilor expuse
        de acad. Al. Surdu. În spirit hegelian, demersul profesorului clujean,
        a situat filosofia lui Socrate în contextul istoric, pentru a sublinia
        ca semnificatia generala a
        actiunii filosofice a lui Socrate se lasa înteleasa numai daca o
        consideram în acest context concret cultural dar si social-politic,
        creat de victoria democratiei într-un plan, dar si de aparitia
        sofistilor pe scena generala a gândirii grecesti, 
        pe celalalt plan. Continutul doctrinei promovate de sofisti
        poate fi concentrat în celebra formula a lui Protagoras din Abdera dupa
        care omul este masura tuturor
        lucrurilor;  a celor care
        exista în ce fel exista; a celor care nu exista în ce fel nu exista, în
        sensul relativist-individualist al interpretarii lui Platon. În fond, Socrate însusi cu deviza sa care îndeamna la cunoastere de
        sine nu face decât sa dea expresie principiului protagoreic. Acestea
        însa  veneau în conflict
        cu traditiile existe, dar relativismul-individualist al sofistilor
        loveste în general, adica chiar
        fundamentele teoretice ale statului atenian,…contestându-le rolul si
        functia sa sociala. În acest context, Socrate este primul
        care a înteles pericolul acestei situatii si si-a pus, în mod
        deliberat în slujba acesteia gândirea spre a identifica o solutie de
        aparare. El a identificat sursa pericolului în interior si este
        cu atât mai mare cu cât, asa cum se întâmpla adesea, nici macar nu
        poate fi numita, fiindca nu este vorba de oameni, ci de principii
        teoretice generale, care pun, însa, în 
        miscare oameni, fiind prin aceasta cu atât mai distructive.
        Din aceasta perspectiva, filosofia lui Socrate poate fi înteleasa ca o
        încercare de a restitui demnitate
        logica a generalului…aceasta instanta suprema, care, dupa Platon,
        elevul cel mai realizat a lui Socrate, locuieste dincolo de noi, într-o
        lume proprie, cea a ideilor, dar care conduce de acolo lumea lucrurilor
        si a oamenilor cuprinzând în sine si subordonând toti individualii.
        Mesajul cel mai important al lectiei lui Socrate 
        este cel al respectului
        generalului. Toate colectivitatile umane au rezistat în timp în
        masura în care au retinut lectia socratica si 
        au stiut sa se închine în fata generalului, abandonând, în anumite
        momente hotarâtoare pentru existenta lor, individualul cu orizontul îngust
        de interese trecatoare ce-l caracterizeaza. În esenta, pentru
        aceasta Socrate a consimtit sa moara, bând, cum se stie, cucuta.
        Actualizând, prof. Vasile Musca a încheiat cu afirmatia ca cele
        mai multe necazurile si disensiunile care ne dezbina astazi se datoreaza
        lipsei respectului cuvenit generalului, împrejurarii ca ne abandonam atât
        de des tentativei de a uita lectia socratica a generalului.
        
         
        Socrate
        a intrat în legenda, poate raspunzând unei nevoi funciare a omului,
        pentru ca nu din istorie, ci din legenda se poate întoarce pentru a ne
        fi contemporan.  Despre
        aceasta Întoarcere a lui Socrate a vorbit prof. univ. Sorin Vieru, reiterând viata  sa
        si amintind atât de numeroasele interpretari, pentru a descifra 
        acel stiu ca nu stiu nimic,
         cu efortul de a
        strabate un drum, de a 
        angaja un sens. Tocmai în aceasta angajare consta rolul
        filosofiei evoluând în functie de doi parametri individul
        si legile, la care ar trebui adaugat un al treilea, pe care Socrate
        si socratismul traditional nu l-au considerat - istoria
        si, ca o consecinta, angajamentul politic. Ce înseamna atunci a
        socratiza? A face din filosofie nu numai o preocupare si o ocupatie, printre atâtea
        altele, ci un mod de viata cu desavârsire si întru totul privilegiat 
        în rândul formelor de viata posibile si valide; înseamna
        totodata a trasa o neta distinctie între formele de cunoastere, în cap
        cu demersul stiintific si cel artistic, pe de o parte, si întelepciune
        - mai bine zis cautarea întelepciunii - pe de alta parte. Mai departe, aceasta
        presupune afirmarea vesnic
        dainuitoare a logosului - a
        ratiunii discursive umane si principalul ei produs, argumentul si
        argumentatia. Mai este si un legamânt între logos
        si adevar, mereu parasit si mereu contestat în lumea contemporana.   Azi a-l urma
        pe Socrate ar trebui sa însemne a afla modalitati filosofice în doua
        directii - în directia rigorii
        traditiilor perene ale gândirii …si a riposta la intruziune masiva a
        soficticii noi în formele de cultura, comunicare si viata. În
        acest areal, universitatea si academia, pe de o parte, si mass-media, pe
        de alta parte sunt cele care gestioneaza întelepciune autentica si surogatele ei,
        prostiile, prejudecatile, cunoasterile si valorile omului modern si
        postmodern. Ele pot si  trebuie
        sa raspunda la întrebari de felul: Este
        posibile sa gândim o întoarcere a lui Socrate? Si al carui Socrate?
        Iar daca Socrate s-ar întoarce, ar fi el recunoscut? Ar fi acceptat un
        nou Socrate, cu noul lui examen critic si cu ierarhizarile sale valorice
        atât de neobisnuite? Poate pentru unii aceste întrebari par
        retorice, dar, în fapt, ele vizeaza chiar 
        spiritul socratic si raspunsul poate fi aflat în orizontul de
        asteptare al întoarcerii a lui Socrate, totuna cu
        asteptarea unui nou raspuns la întrebarile lumii de azi.
        
         
        Un
        posibil raspuns poate fi aflat în comunicarea sustinuta de prof. univ. Ion Banasoiu - Socrate si
        criza logosului. Mesajul lui Socrate este ca libertatea de gândire este o virtute a omului, urmarea eliberarii lui
        prin faptul cautarii adevarului ascuns în sine. Platon l-a înteles
        foarte bine si de aceea Socrate este prezent în aproape toate
        dialogurile sale. Filosoful
        trebuie sa aiba în vedere ideile si sa nu atârne de vointa oamenilor.
        Socrate a fost modelul muritor al unei viziune despre binele izvorât
        din filosofie care poate asigura alcatuirea perfecta a comunitatilor
        umane, viziune care nu a murit
        dar nici nu s-a întrupat.
        
         
        Participantii
        - membri ai Academiei Române, cercetatori, cadre universitare si
        numerosi studenti - aveau în fata, emblematic, sigla Academiei care o
        înfatiseaza pe Atena, zeita întelepciunii, îmbracata ca un razboinic,
        si alaturi, bufnita, singura pasare despre care se spune ca poate vedea
        lumina din întuneric.
        
        
        |