La împlinirea unui veac de la nasterea
lui Zaharia
Stancu,
în Aula Academiei Române s-a desfasurat, în ziua de 13 ianuarie, un simpozion
dedicat vietii si operei marelui scriitor.
|
În
cuvântul de deschidere, acad. Eugen
Simion,
presedintele Academiei Române, l-a caracterizat pe Zaharia
Stancu ca un scriitor
complex si un personaj original al vietii literare românesti.
Absolvent
al Facultatii de Litere si Filosofie, Zaharia Stancu a devenit
un nume în publicistica româneasca din anul 1927, când a
debutat cu volumul Poeme
simple,
dupa care au urmat volumele Albe, Clopotul de aur, Poemul rosu, Iarba
fiarelor si Anii de fum. În ani a publicat romanele Descult,
Padurea nebuna, Jocul cu moartea, Satra, Ce
mult te-am iubit. |
A dominat viata literara ca presedinte
al uniunii Scriitorilor, în vremuri grele si a stiut sa iasa din încurcaturile
cele mai mari…a aparat, cât a putut si cum a putut, ideea de
scriitor, în timp ce altii au calcat-o si o calca în picioare.
Poate din si din aceasta omul
public a devorat scriitorul…iar opera este inegala, uneori dramatic de
inegala.
Citita cu atentie, proza lui dezvaluie o lume pe care numai el a fixat-o în imaginarul
nostru literar si ramâne, un remarcabil povestitor iesit din lumea taraneasca.
Zaharia Stancu a fost ales membru al Academiei Române în anul 1955.
Dumitru Radu Popescu, membru
corespondent al Academiei Române, a raspuns la întrebarile formulate
înca din începutul alocutiunii sale: Este Descult
un jurnal? Gasim în paginile sale o simultaneitate între trait si scris? Cât a fost Zaharia Stancu, în literatura si în viata el însusi?
Si cât l-a dezlegat istoria sa fie, sau cât l-a obligat ori nu sa
fie el însusi?
Raspunsul a fost o lectura subiectiva a romanelor si poeziilor lui Zaharia
Stancu, în
care energia cuvintelor vine din energia imaginilor si ideilor luate în
catare, astfel încât,…originalitatea viziunii sale asupra lumii vine
din universul specific pe care ni-l propune si nu neaparat, sau în
primul rând, emotia si palpitul adevarului, din frazarea goala a
adevarului.
Testamentul celor din 1907, sa nu uiti Darie! a fost respectat de prozator si
poate pentru acest delict se fac azi mari eforturi nationale ca autorul
romanului Descult sa fie cu desavârsire scos din manuale si uitat! Zaharia
Stancu mai ramâne în istoria literaturii române si pentru ca a propus
o estetica
proprie.
În timpul când a fost presedinte al Uniunii Scriitorilor au fost înfiintate
Asociatii de scriitori în mai multe orase din tara, au aparut noi
reviste si edituri, au fost acordate pensii decente scriitorilor. În
cele din urma, nu
conta ce ziceau unii sau altii, important era ca Zaharia Stancu a facut
sa nu fie întrerupta lucrarea binelui.
Pe un ton evocator, Eugen
Uricaru presedintele
Uniunii Scriitorilor din România, a subliniat ca, la vremea lui,
Zaharia Stancu a înteles ca România
nu are alta sansa de a intra în rândul lumii decât prin cultura si,
sub acest aspect, literatura este privilegiata ca garant al limbii, deci a uneia dintre
laturile ei fundamentale, daca nu quintesenta specificului, a
identitatii nationale. Cu o orientare sincer de stânga, Zaharia Stancu a stiut
sa foloseasca discontinuitatea violentei pentru a salva continuitatea
culturii.
Ca director al teatrului National sau al unor publicatii de prestigiu,
ca presedinte al Uniunii Scriitorilor el ramâne ca un model de actiune inteligenta, plina de devotament
si, în acelasi timp, de candoare si aceasta într-o dreapta judecare a
ceea ce a facut într-un timp al dictaturii neînduratoare. Ca scriitor,
în romanul Descult,
unul dintre cele mai traduse ca si unul dintre cele mai contestate azi,
îsi dezvaluie capacitatea
de a impresiona cititorul, pâna acolo încât fictiune înlocuieste
realitatea în sufletele si mintile celor mai putini dedati viciului
lecturii. Împreuna
cu Ce
mult te-am iubit, Padurea nebuna, Uruma, Satra poate justifica situarea lui Zaharia Stancu
între
marii prozatori ai literaturii române. În încheiere, Eugen Uricaru a
afirmat ca Zaharia Stancu a fost unul dintre aceea care ne-au ajutat sa traversam desertul si
sa nu devenim o Siberie a spiritului.
Pentru acad.
Fanus Neagu,
Zaharia Stancu, acest
leu
de Persia a fost, ramâne
si va fi în veci un mare scriitor inconfundabil, egalându-l pe Liviu
Rebreanu în descrierea marelui viscol din 1907…fiind un om demn si
cavaler al tuturor ordinelor onoariei. El asezase definitiv pe Calea
Robilor oglinda, cutitul si merele tristetii sale taranesti. Umbla prin
Bucuresti înconjurat de salcâmii copilariei, de o caruta, o luntre si
de pasii lui Darie sau numai de urmele lor culese din jocul cu moartea
pe care l-a stârnit, l-a traversat cu tropot si l-a sorbit cu patima între
hotarele Balcanilor.
Mihai Cimpoi, membru de onoare al Academiei Române,
presedintele Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova, a vorbit despre
momentul
basarabean al
lui Zaharia Stancu unul dintre cei mai cititi scriitori români în Basarabia în anii 60 -
70. Si aceasta pentru ca exista o evidenta similitudine între formula sa
lirica-simbolica si arta narativa a moldovenilor. Mai exista un substrat
documentar atât de specific si literaturii române din Basarabia,
despre care vorbea si Eugen Ionescu într-o cronica la ciclul roamnesc
al lui Constantin Stere În
preajma revolutiei.
Anume, el spunea ca “literatura basarabeana este puternica prin glasul
faptelor, prezent si în proza si poezia lui Zaharia Stancu. Un alt moment basarabean a fost
traducerea poeziei lui Esenin.
În încheiere, acad. Eugen
Simion a subliniat ca opera lui Zaharia Stancu
ramâne ca una de referinta în istoria literaturii române. Remarcabila
ramâne si capacitatea sa de a conduce Uniunea Scriitorilor, fiindca daca a existat o rezistenta fata de regimul totalitar,
centrul acestei rezistente a fost Uniunea Scriitorilor…un loc unde se
spunea adevarul, unde se spuneau lucruri foarte dureroase, unde
respectul valorilor nu a fost calcat în picioare si critica literara
si-a putut spune cuvântul si când nu a putut, cel putin a tacut.
Stilul Stancu s-a impus la Uniunea Scriitorilor.
Au participat acad. Maya Simionescu, acad. Gheorghe Vladutescu, vicepresedinti ai Academiei Române, membri ai Academiei Române, cadre didactice universitare, cercetatori, studenti.
|