Nichita
Stănescu - 70
Cum
se naște o legendă…
…din
multe, foarte multe întâmplări de viață obișnuite ce capătă
valoarea întemeietoare a unui destin exemplar, grație vocației
creatoare cu pecetea de neșters a dăinuirii, cu vămile ei prin care
nu se poate trece oricum sau oricând, ci în câte o oră astrală
pentru un popor. Pentru noi, în ziua de 31 martie 1933 a fost un astfel
de ceas astral, când a văzut lumina zilei poetul Nichita Stănescu. Ar
fi avut 70 de ani și dacă nu ar fi plecat, pripit cumva, pentru a
intra în legendă am fi fost împreună părtași la o mare sărbătoare
a poeziei.
În
ziua de 31 martie, în aula Academiei Române, în absența
înmiresmată de fiorul prezentului continuu, acest prinț al
poeziei românești, care este Nichita Stănescu ,a fost omagiat cum se
cuvine, pe măsura marelui său talent și a generozității albastre a
sufletului său.
În
cuvântul de deschidere, acad. Eugen
Simion, președintele Academiei Române, a definit opera lui Nichita
Stănescu ca pe “a
unui poet liber care a trăit într-un regim totalitar. Liber, în
primul rând cu poezia lui și față de poezia lui; liber și
altminteri ca individ în raport cu constrângerile societății. O
societate foarte austeră, ca să nu zic represivă. Nichita Stănescu a
reușit nu să o păcălească, dar să-și impună încet, cu inteligență
și farmecul personalității sale, să-și impună modul lui de a fi,
care era acela al unui risipitor. Am spus odată, Nichita Stănescu a
fost o beizadea într-o epocă proletară.” A reușit să fie un
mare poet într-un timp vrăjmaș. Într-o subtilă analiză a poeziei
nichitiene, acad. Eugen Simion a subliniat existența a patru etape într-un
proces de renaștere a poeziei, începând cu lirica erotică, până la
11 Elegii, continuând cu una
reflexivă, conceptualizantă, când a intrat “primejdios în
inima metafizică a poeziei”, cu o alta în stil clasic, într-o
despărțire de modernitate și sfârșind simfonic cu aceea de “o
mai accentuată destrămare a stilurilor”…ca în Epica
Magna. De aici o mereu proaspătă nevoie de a reciti poezia acestui
“mare liric european aproape necunoscut.”
Domnul
Ion Iliescu, președintele
României, a început cu evocarea unei întâlniri cu cel de la care am
învățat Măreția frigului,
pentru a-l asocia cu
“ideea de tânăr”, de o rară generozitate, făuritor al
unui univers imaginar, în care, cum scria, cuvântul este “partea
cea mai rezistentă a biologicului.” A fost un deschizător de
drumuri, “iar opera sa -robustă, fecundă, impunătoare - ,
demonstrează cât se poate de strălucit virtuțile creatoare ale națiunii
noastre, capacitatea de a oferi lumii demersuri viabile, de mare forță
expresivă.” Este un
alt argument “care legitimează aspirațiile și mândria că
putem îmbogăți, cu valorile noastre, zestrea de valori a Europei
Unite, pe al cărei cer literar, printre atâtea și atâtea stele de
primă mărime, strălucește și una numită Nichita Stănescu. Să fim
în măsură să-l privim mereu cu bună credință și bucurie.”
Într-un
alt registru ideatic și ton discursiv, nichitizând în felul său,
scriitorul D.R.
Popescu, membru
corespondent al Academiei Române, și-a intitulat cuvântul
“Soldatul, moartea și broaștele” (broaștele de la
cunoscuta comedie a lui Aristofan). E vorba de poezia
“Tocirea”, cu acel soldat anonim care “mărșăluia, mărșăluia,
mărșăluia…” într-un spațiu uitat de timp, fără odihnă,
fiindcă “tocirea definitivă a piciorului său nu s-a desăvârșit.”
Poetul se aseamănă soldatului, dar el nu ucide, “el mărșăluiește
prin istorie, el învață să moară, el poate urla că i-a murit
prietenul cu care vânase lei. El însă nu face parte din corul broaștelor,
cele care la toate cele orăcăie din toți bojocii.” Ele mai
“orăcăie și azi, considerându-se singurele făpturi capabile să
salveze lumea prin cântecele lor inconfundabile.” Interesant,
dar, în cazul său, nu se știe cine a fost primul detractor…și
poate e mai bine așa cum a rămas în uitarea căreia nu merită să-i
dea un nume de rușine. A trecut spre valoarea europeană datorită poeților
sârbi…Ce s-a mai întâmplat cu acel soldat? Poate, poate și mulți
alți de “poate” au fost răsfirați în trecerea vremii. El
mărșăluiește încă, “mărșăluiește orb prin secoli, intrând
în pământ ca să devină iarbă spre bucuria cailor.”
Pentru
prof. Nicolae Manolescu,
membru corespondent al Academiei Române, Nichita Stănescu a fost
“ un om cu adevărat extraordinar și contradictoriu…un om
și un poet care nu a fost cu adevărat contestat vreodată…este
aproape unanim acceptat.” În continuare criticul a încercat să
explice această acceptare. Mai întâi, era o stare de spirit ce plutea
în aerul vremii și, într-un fel, “legenda a premers
poetului.” El venea cu un antidogmatism propriu, încât părea
“un poet ce putea face absolut ce voia cu limba română …A
atacat nucleele cele mai dure ale limbii române…încât se poate spune că limba poeziei
lui Nichita Stănescu este chiar limba lui Nichita Stănescu.
Genialitatea acestei limbi îi face pe poeți să vorbească în chiar
limba lui.” Dificultatea poeziei sale este percepută îndeosebi
de critici, în timp ce pentru cei mai mulți cititori rămâne
“un poet sublim, de o mare claritate…citat și citit.”
Cu
acad. Fănuș Neagu, am reintrat în universul lui Nichita Stănescu, pe undeva
prin ludic, prin jocul cu “vărsătorul de aur, care avea darul să
viseze albastru și să transmită visul întreg.” O fermecătoare
depănare de amintiri dragi scriitorului, devenite la fel și celor care
l-au ascultat cu inima…Dintre ele, pe aceea despre cei doi miei
albi și doi iezi… și s-a făcut așa că Nichita
a vrut să-l vadă pe cel negru, pe care “l-a sărutat pe
bot și pe cercei…și iedul cel negru nu l-a uitat. Într-un
decembrie, când se îndeasă iarna în suflete, l-a chemat în pajiștea
unui destin sumbru. Sunt convins că acum, când se arată primăvara
stau amândoi lângă o salcie de demult, vărsătorul de aur și iedul
cel negru și aruncă amândoi în lume umbră de aprilie, spuză de
flori, dor de câmpie, de Dunăre și de munte.”
Venit
din Serbia, poetul Adam
Puslojiæ, - traducătorul poeziilor lui Nichita Stănescu și
al altor poeți români - a amintit, întâi, de acel “râsu-plânsu”,
apoi de “autoportretele” scrise la Belgrad, din care
cuvintele “eu nu sunt altceva decât o pată de sânge care vorbește”,
care este și epitaf…Și încă: “Eu m-am născut după ce
am murit. După ce am murit, m-a înfiat cuvântul. Eu. Care
Eu?”…Apoi un altul, “Fiind și strigând”,
scris la Belgrad la 5
aprilie 1976…”Doamne, apără poporul român./ Ai grijă de
el/ și apără-l./ El este al Tău,/ cu blândețea lui de miel /și cu
răbdarea lui de taur /și cu omenia lui /de floare de zăpadă./ Ce se
vede pe geam, Doamne/ pe fereastră și pe libertate!/ Doamne,/ poporul
meu nu se spală de mine!/ Eu
nu mă spăl de poporul meu!/ Dacă îmi vine alt miros/ decât mirosul
lui,/ mă spăl pe mâini,/ numai de propriile mele mâini / și mă las
legat/ de boarea de zăpadă/ a poporului meu./ Mărul se poate spăla/
numai de măr,/ De poporul mărului, nu! De pom nu!/ Apără Doamne
poporul român/ și nu te spăla de el!/ Pe maică-mea/ care m-a născut
pe mine/ am dăruit-o poporului român./ Dăruiește-ți Doamne/ pe maică-Ta
care Te-a născut/ poporului
român/ Halleluyah”. Poetul sârb a dăruit domnilor Ion Iliescu
și Eugen Simion câte un portret al “domnitorului poeziei românești”,
pictat de Molèilo Goluboviæ Kani. Și un alt poem inedit al lui
Nichita și apoi altul al poetului sârb, intitulat ”Un edict nou:
Fraților mei români”: Eu sunt soldatul poeziei românești./ Dar
Tu Doamne, oare ești?/ Sunt trist
Părinte, ca Nichita cel luminos./ Și acum plâng./ Nu plâng dureros./
Stau aici și privesc spre
Blaga./ Spațiul meu mioritic a ajuns la Haga,/ unde acum cu anii m-ai
dat bătrâne,/ ca pe Iason cel ce fură aur, lâne,/ neștiind că mor
vreodată prin Tine./ Ca regele meu Marco, la Rovine./ Nu ucis de un
frate,/ de Mircea cel Mare,/ ci de Crucea de lumină, grea și tare./
Hai să cântăm hora sfântă românească./ Noi doi, Doamne,/ din gura
mea să nască…”La mulți ani Bătrâne! Serbia te iubește.”
Să mai adăugăm că acest membru de onoare al Academiei Române vine,
într-un ritual al candorii, în fiecare an, de 31 martie în România.
Într-un
fel de replică bine-voitoare, scriitorul Mihai
Cimpoi, membru de onoare al Academiei Române, a mărturisit că
Nichita Stănescu “un lirosof, un hermetizant chiar la modul
cabalistic”…” se bucură de aceeași dragoste și de
același cult și în Basarabia. Nichita Stănescu radicalizează
discursul poetic, vine din Hegel, fiindcă reprezintă o fenomenologie a
spiritului…că si Hegel vorbește că momentele conștiinței se
agită, se devoră reciproc și această devorare e și în poezia
nichitiană.” În viziunea sa,
Nichita a visat la o existență pură, “surprinsă într-un cântec
pur… urmărind legile suverane ale rostirii poetice.” Ca și
Marin Sorescu, Nichita Stănescu a “spart bariera de la Prut, a
trezit și a stimulat conștiința de sine a literaturii române din
Basarabia și a contribuit substanțial la restabilirea unității spațiului
cultural românesc.” A făcut-o și în 1976, când a rostit
memorabilele cuvinte “am venit de acasă, acasă.”, apoi a
prefațat volume de versuri ale poeților basarabeni și gândea la o
antologie a poeților de peste Prut,
gând ce n-avea cum se împlini. A amintit apoi de cunoscutele
cuvinte “limba română este patria mea” și tinerii din Chișinău,
când au ieșit în piața Marii Adunări Naționale, au făcut-o sub
imperativul acestui adevăr și au fost auziți de Consiliul Europei și
de opinia publică internațională. “Iată de ce Nichita Stănescu
este citit, studiat și venerat în Basarabia.”
Cu prilejul manifestărilor dedicate lui Nichita Stănescu a fost
publicat volumul De
acasă, acasă, pagini basarabene despre Nichita Stănescu.
Poetul
Vasile Tărâțeanu, venit de
la Cernăuți, a adus omagiul său la această sărbătoare a
spiritualității românești și a celor care nu cu voia lor trăiesc
în afara României, care se mândresc că sunt
“cetățenii încă nesfârtecatei patrii care este limba
română”. A continuat cu emoție că “pentru noi nu există
o altă datorie mai înaltă decât a iubi și a
clădi, vorba lui Nichita Stănescu această patrie miraculoasă cu
propria noastră viață….Noi gândim în limba română și încă
vorbim limba română. Și s-a înălțat ruga: Auzi-ne Doamne și ajută-ne
să vorbim și de acum în această limbă, pentru că noi visăm în
această limbă și tot în ea suferim. Sperăm ca suferința noastră să
fie mai scurtă…Ajută-ne Doamne să respirăm și noi în dulcele
stil clasic al clarului de inimă și să navigăm spre
necuvintele-cuvinte ale limbii române…până vom ajunge și noi
ca niște oase plângând, ca niște fragmente visând mereu întregul…
Aceasta e lecția pe care ne-a dat-o Nichita Stănescu…Căci avem
și noi dreptul la timp, la
un timp care trebuie să fie și al nostru.”
Și
dacă ar fi să mai spunem ceva despre timpul
întâlniri cu Nichita Stănescu, l-am așeza sub semnul-nod al
verbului “a dărui” spre împreuna dobândire a sublimului
de unde, cu siguranță, a venit și a plecat, după ce a lăsat Ordinea cuvintelor. În această ordine a cuvintelor răzvrătite,
am înțeles că generozitatea este condiția sine qua non a libertății,
stare de grație ce, uneori, ne
poartă deasupra vremilor, sub care stăm de la începutul lumii.
|
Calendar
Nichita
|
|