P.F.Pr.Teoctist,
patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, membru de onoare al Academiei
Române, a afirmat că
Părintele Dumitru
Stăniloae şi-a închinat viaţa slujirii lui Hristos
şi a Bisericii, lăsând
moştenire o operă de proporţii impresionante, dar,
mai ales, de profunde şi, totodată,” îmbelşugate
iluminări ale descoperirii celei de sus către noi şi
ale menirii noastre către comuniunea cu Dumnezeu:” Cu viaţa
şi opera sa a ilustrat teologia vieţii, teologia iubirii,
a persoanei, a comuniunii ca „rodire umană a înălţării
spirituale în aura revelaţiei divine”, unind „învăţătura
de credinţă cu trăirea duhovnicească integrându-le
în armonia deplină a întregului, a acelui tot în toate
şi toate în tot,
tărâm în care cugetarea şi simţirea sunt una şi
nedespărţită trăire a urcuşului
dumnezeirii.” Această unitate, sub al cărei semn stă
întreaga operă a Părintelui Stăniloae,
izvorăşte din „înţelegerea şi asumarea
fiinţială a adevărului Celui de sus, împărtăşit
întru unitate de jos, pentru ca acestea să se
întoarcă, la rândul lor întru aceeaşi unitate în
înalt, reunind în comuniune a-tot-iubitoare prin iubire desăvârşită
Dumnezeu şi creaţie.”
Teolog al iubirii, Părintele Stăniloae a lăsat o opera în „care complexităţile
hermeneutice se regăsesc în armonie deplină cu limpezimea
de cristal a arhitecturii construcţiei” într-o unitate a
omului cu Dumnezeu şi a lui Dumnezeu cu lumea. După o
analiză a ideilor principale din opera Părintelui Stăniloae,
P.F. Teoctist a încheiat că, prin toate, „ne împărtăşeşte
o viziune simfonică articulată, într-o impresionantă
corelare dintre aspectul particular şi perspectiva de ansamblu
a relaţiei dintre Dumnezeu şi om în plan vertical şi
între oameni în plan orizontal, viziune regăsită mereu
într-o structură armonică deplină şi vie, pe
care o socotim deosebit de importantă pentru dezvoltarea şi
preocuparea teologiei noastre la început de secol şi
mileniu...Este o bogăţie a ortodoxiei, a creştinătăţii
în general, al tezaurului întreg al spiritului şi culturii
umane pentru care acum se cuvine să-l cinstim şi să-l
iubim, păstrându-o neştearsă dimpreună cu roada
cea multă a jertfei sale către Dumnezeu şi către oameni, păstrându-le
cu căldură în inimile noastre pline de recunoştinţă.”
Aprofundând
unele dintre aceste idei, Pr.Prof. Dumitru
Popescu, membru de onoare al Academiei Române, a dezvoltat tema
raţionalităţii creaţiei şi
centralităţii lui Hristos în gândirea Părintelui
Stăniloae, de importanţă principală în
ortodoxie, în relaţia cu ştiinţa, ca şi în
dialogul dintre creştinism şi alte religii. Există o
ordine raţională a cosmosului, în virtutea căreia
„lumea este unificată şi complementară în
integralitatea ei...fiindcă totul vine de la Dumnezeu şi
se leagă de El în virtutea relaţiei Sale vii cu tot ceea
ce există.” E o teologie a luminii, fiindcă există
„o structură onto-dia-logică
în lumina Sfintei Treimi. Raţionalitatea creaţiei
este întemeiată pe două principii - ideile sau raţiunile
eterne vin de la Logos care se manifestă prin energiile divine
ca model al lucrurilor create şi, la rândul ei, raţionalitatea
creaţiei reflectă raţiunile Logosului etern al Tatălui,
prin energiile ei create. „Raţionalitatea creaţiei ne
arată că materia este concentrare de
spirit şi energie, care poate fi transfigurată de
puterea Duhului în Hristos. Sf. Grigorie de Nysa spunea că Dumnezeu
a creat lumea din lumină”. Dacă în concepţia
secularizată nu se ţine seama de esenţa lumii, ci de
voinţa liberă a omului, Hristos, prin întruparea Sa a
„desfiinţat virtual bariera între sacru şi profan,
deschizând tuturor accesul spre sfinţenie, prin prezenţa
şi lucrarea Sa în întreaga creaţie.” De aceea, în
opera şi viaţa Părintelui Stăniloae vedem că,
„pentru creştinul ortodox Dumnezeu nu rămâne îndepărtat
şi izolat în propria sa transcendenţă, ca şi
cum s-ar teme de lume, ci coboară în lume, fără să
părăsească eternitatea Sa, ca un Dumnezeu Atotţiitor,
milostiv şi iubitor, care susţine omul şi creaţia,
prin prezenţa şi lucrarea Sa în cosmos.” Mai mult, din
opera Părintelui Dumitru înţelegem că „dacă
Dumnezeu şi creştinismul îi găsesc cu anevoie locul
lor în viitoarea constituţie europeană, aceasta se
datorează unei culturi care a confundat transcendenţa lui
Dumnezeu cu absenţa Lui din creaţie.” Dar prezenţa
lui Dumnezeu în creaţie este ilustrată de existenţa
unei ordini a ei, aşa cum învaţă Părintele Stăniloae
şi cum ilustrează ştiinţa contemporană.
Poeta
Lidia Stăniloae l-a
înfăţişat pe Părintele Dumitru ca om care
şi-a înţeles vocaţia
teologală şi s-a identificat ca aceasta atât cât omeneşte
este posibil, într-un timp atât de potrivnic creştinismului
ortodox. A fost aresta, a fost urmărit, a trecut prin momente
grele şi, totuşi, nimic din aceasta nu a reuşit să-l
abată de la drumul său. Obişnuia să spună:
”cei care fac rău suferă mai mult decât cei cărora
li se face” sau „săracii, e suflete chinuite”.
Generozitatea, pe care mulţi au avut fericirea s-o cunoască,
era un mod de a fi, o a doua natură, poate cea mai autentică.
Nu s-a cruţat pe sine, şi-a asumat viaţa cu
„smerenie şi modestie...plin de gentileţe şi înţelegere
pentru ceilalţi,...dar aceasta nu a însemnat niciodată o
abdicare de la principiile care au fost coordonatele spaţiului
său existenţial, nici de la principiile pe care le-a expus
numai în cărţi, ci le-a predicat atât prin cuvânt cât
şi prin întreaga sa atitudine.” Iar azi „cei care îi
admiră opera, o aprofundează s-ar cuveni să adopte
şi o atitudine corectă în viaţă, aşa cum a
predicat-o cu consecvenţă”.
Făcând
o sinteză a scrierilor Părintelui Dumitru Stăniloae
despre isihasmul românesc, acad Alexandru
Surdu, preşedintele Secţiei de Filosofie, teologie,
Psihologie şi Pedagogie, a amintit că scrierile filocalice au fost cunoscute în mănăstirile
din Moldova încă din secolul XIV, când s-au răspândit
din Sfântul Munte. Călugărul Paisie Velicicovski, traducătorul
Filocaliei a întâlnit aici o spiritualitate în care smerenia, înfrânarea,
ascultarea şi, mai ales rugăciunea lui Iisus erau nu doar
valori ale desăvârşirii individuale, ci şi valori
creatoare de comunitate şi frăţietate. Creaţia
teologică românească s-a menţinut astfel pe linie
patristică datorită legăturilor cu Sfântul Munte.
Urmând
gândirii patristice, Părintele Stăniloae a dat în
„Iisus Hristos sau restaurarea omului” o aprofundare deopotrivă
teologică şi filosofică, deoarece, cum a demonstrat
Pr. Prof. Dumitru Radu,
„pune în relief, pentru prima dată, unul dintre aspectele
fundamentale ale răscumpărării (mântuirii obiective)
după învăţătura ortodoxă: aspectul
ontologic,...urmărind, în acelaşi timp, sensurile
duhovniceşti ale adevărului dogmatic.” Spre aceeaşi
idee se orientează şi alte lucrări de-ar fi să
cităm „Chipul evanghelic al lui Iisus Hristos”,
„Spiritualitate şi comuniune în liturghia ortodoxă”.
„Chipul nemuritor al lui Dumnezeu”, în ale căror pagini
este aprofundată noţiune de persoană, în general,
persoană umană şi realitatea supraexistenţială
a lui Iisus Hristos cu „implicaţiile soteriologice pe care le
urmăreşte constant, evidenţiind, de fiecare dată,
semnificaţii şi nuanţe care ne ajută să înţelegem
mai bine persoana umană ca tensiune permanentă, ontologică
spre comuniune.” Continuare de cugetare şi trăire creştină,
traducerea celor douăsprezece volume din Filocalie, cu bogate
şi consistente note de subsol, convinge că „fiecare
credincios este dator să se
înalţe cât mai sus spre idealul desăvârşirii
şi, pentru aceasta trebuie să se purifice continuu, ...să
crească prin virtuţi în Hristos, până la vârsta
deplinătăţii lui Hristos Însuşi”
(Efes.4,13).
Această traducere, o adevărată capodoperă a
genului, este o îngemănare a dogmaticii cu morala în acţiune,
„ o terapie a deviaţiilor de tot felul şi o
spiritualitate dinamică, trăită în Hristos cu
puterea Duhului Sfânt.” Lor li se adaugă multe alte
traduceri pe care Părintele duhovnic al neamului nostru le-a făcut
din Sfinţii Părinţi (Sf. Grigore de Nazianz, Sf.
Atanasie cel Mare; Sf. Maxim Mărturisitorul ş. a). Prin
toate, Părintele Stăniloae a „adus un suflu nou
patristic teologiei româneşti, iar reflexiunea teologică
doctrinară de substanţă i de mare elevaţie
duhovnicească asigură operei Părintelui Stăniloae
caracterul de lucrări de referinţă pentru încă
multe generaţii de teologi şi gânditori.”
Dintr-o
perspectivă apropiată, prof. Alexandru
Boboc, membru corespondent al Academiei Române, a analizat idea
de transcendenţă din orizontul teologiei şi al
metafizicii, ca punct de întâlnire al unui dialog
constructiv şi aceasta „pentru înţelegerea oricărei
gândiri veritabile: Fiinţa
- fiinţa fiindului uman (metafizico-ontologic) şi Dumnezeu - Tatăl, Fiinţa în sine, nedespărţită.
Cheia înţelegerii se află tocmai în această nedespărţire,
fie că ne situăm în perspectivă teologică, fie
că ne îndreptăm spre metafizică. Aşa cum spunea
Hegel, filosofia are obiectele ei mai
întâi în comun cu religia. Ambele
au ca obiect Adevărul
(Wahreit)
şi
chiar cel mai înalt grad - în aceea că Dumnezeu,
El, şi numai El este adevărul.” Anume, acel adevăr a cărui
cunoaştere, cum încredinţează Sf. Apostol şi
Evanghelist Ioan, ne face liberi.
Profunzimea
de idei a operei Părintelui Stăniloae nu are cum fi
reflectată decât fragmentar, fiindcă ea
este o reflectare a Vieţii dătătoare de viaţă
şi fiecare dintre cei care o citesc cu seriozitate se îmbogăţesc
în iubire faţă de Dumnezeu şi de semeni. În cadrul
sesiunii, Prof. Dr. Hermann
Pitters, de la Institutul Teologic Evanghelic din Sibiu a
prezentat pe larg opera Părintelui Stăniloae în viziunea
teologiei evanghelice, ca binevenit prilej de dialog
interconfesional. Pr. Prof. Mircea
Păcurariu, membru corespondent al Academiei Române, cercetând
arhiva Institutului de Teologie Ortodoxă din Sibiu, unde Părintele
Stăniloae a desfăşurat o
activitate de istoric şi gazetar bisericesc, publicând
studii în „Revista teologică” şi în „Analele
Academiei Teologice Andreiane. Tot aici au apărut şi
primele lucrări care aveau să-l consacre ca important
teolog ortodox. Între 1934 şi 1945 a fost şi redactor la
ziarul Telegraful român
de Sibiu „gazetă politică, industrială comercială
şi literară”, publicând articole în care sublinia
identitatea între credinţa ortodoxă şi naţiunea
română. Această activitate a cântărit greu în îndepărtarea
Părintelui de la conducerea Academiei de Teologie Ortodoxă,
a ziarului, cu întreg cortegiu de suferinţe care au urmat.
Au
participat membri ai Academiei Române, reprezentanţi de seamă
ai Bisericii Ortodoxe Române, cercetători, ziarişti. În
această atmosferă, parcă se auzeau, ca un memento,
cuvintele acestui Părinte duhovnicesc al neamului
nostru: „adevărata smerenie este conştiinţa că
Dumnezeu este iubire. ”Tema îndumnezeirii este, în realitate, tema umanizării omului
prin iubirea divină.
|