| 
              
              
                
                  |  |  Centenar
            Stefan Milcu
            
             Un
            aristocrat al ştiinţei   |  Astfel
            şi-a intitulat acad. Maya
            Simionescu, vicepreşedinte al Academiei Române comunicarea
            de deschidere a sesiunii ştiinţifice dedicată
            centenarului Ştefan Milcu. Şi aceasta, deoarece, înainte
            de toate, „ a fost un om de ştiinţă dedicat şi
            talentat. A acoperit neobişnuit de multe arii de cercetare, începând
            cu endocrinologia, antropologia şi terminând cu istoria ştiinţelor
            medicale şi filosofia”. În această generoasă
            deschidere tematică, pe măsura activităţii
            distinsului om de ştiinţă, au urmat, ca într-o
            riguroasă demonstraţie, argumentele, începând cu
            lucrarea de doctorat cu tema „Este corpusculul carotic un
            paraganglion?”. Semnul de întrebare desemnează un destin,
            deoarece acesta l-a urmărit toată viaţa - la început
            la Institutul de Anatomie şi Embriologie, condus de Fr. I.
            Rainer, în colaborarea cu C. I. Parhon şi în tot timpul
            activităţii sale. A avansat proiecte şi ipoteze
            proprii, a abordat domenii noi, moderne, ca patologia endocrină
            a vârstelor, corelaţiile neuroendocrine, a instituit noi
            ramuri ale endocrinologiei (cronobiologia, genetica cibernetică,
            andrologie endocrină, endocrino-pediatrie, chirurgie endocrină.
            „Ceea ce l-a caracterizat pe Profesor a fost intuiţia, concepţia
            interogativă, sistemică, înţelegerea relaţiilor
            sistemului endocrin cu restul organismului şi mediu de viaţă,
            legătura directă a endocrinologiei cu medicina internă
            şi medicina generală...Împreună cu un grup de cercetători,
            pe care i-a selectat cu grijă, a avut rezultate remarcabile
            şi originale, detectând noi sindroame, izolând noi factori
            hormonali şi adâncind domenii puţin cercetate.”
            Rezultatele cercetărilor sale s-au concretizat în aproximativ
            o mie de lucrări, studii, articole, lucrări de sinteza ca
            şi numeroase cărţi, care, în timp, au devenit de
            referinţă. Recunoscut pe plan naţional şi
            internaţional, acad. Stefan Milcu a fost ales membru al
            numeroase instituţii academice. A fost ales membru al Academiei
            Române în anul 1948, fiind, prin ani, secretar general, vicepreşedinte
            şi preşedinte al Secţiei de Ştiinţe
            Medicale, după cum a fost, timp de şapte ani, preşedintele
            Academiei de Ştiinţe Medicale. Calităţile excepţionale
            de cercetător erau dublate de acelea de profesor, la catedra de
            Endocrinologie şi chiar la Institutul de Endocrinologie, unde a
            dezvoltat şcoala întemeiată de C.I. Parhon. „În anii
            petrecuţi lângă Profesorul Milcu am putut să-i
            observ filiaţia logică a întrebărilor şi
            ideilor, spiritul de observaţie, capacitatea de a surprinde
            ceea e era cu adevărat semnificativ.” Tolerant, dinamic,
            limpede, darnic cu timpul şi generos cu ideile sale, acad.
            Ştefan Milcu aparţine, prin tot ceea ce a făcut
            „acelui grup select de oameni de ştiinţă, care având
            privilegiul unei minţi incisive, al unei pregătiri
            deosebite, unei capacităţi de muncă neostoite a reuşit
            să ridice endocrinologia la nivelul ştiinţelor
            consacrate, fără a o detaşa de celelalte. Geniun om
            de ştiinţă a navigat cu uşurinţă de la
            grija faţă de bolnav la ştiinţa per se, la educaţie,
            la filosofia ştiinţei, la obligaţiile omului de
            ştiinţă faţă de societatea în care trăia.
            Creator de ştiinţă a fost, totodată un părinte
            spiritual pentru o întreagă pleiadă de colaboratori, cărora
            le-a transmis credinţa lui că munca
            este o suprema calitate a omului, care îi conferă acceptarea
            şi stima colectivităţii. Pentru modul în care a
            servit ştiinţa timpului său se poate spune că,
            alături de alţi creatori de şcoală modernă,
            Profesorul Ştefan Milcu face parte din aristocraţia ştiinţei
            româneşti.” 
              
              
                
                  |  | Cu
            adevărat, aşa cum afirma acad. Nicolae
            Cajal, acad. Ştefan Milcu a fost un spirit renascentist,
            „îmbinând armonios trăsături de înaltă cultură
            cu o riguroasă şi exigentă gândire ştiinţifică”,
            reuşind să acopere, prin activitatea sa, aproape întreg
            secolul XX cu o dăruire exemplară. |   Dintre atât de
            numeroasele contribuţii originale ale savantului Ştefan
            Milcu, a fost evidenţiat „conceptul clinic de patogeneză
            a afecţiunilor endocrine în sintagma cibernoză
            endocrină, ca formă specifică de exprimare
            printr-un feed-back pe multiple planuri, cărora le corespund o
            terapie şi o posologie adecvate.”
             Au mai fost amintite
            contribuţiile la studiul clinic şi anatomic al sistemului
            nervos în diferite manifestări ale patologiei neuronale şi
            mai ales psihiatrice, ajungând la zone de spiritualitate. La
            Institutul de Endocrinologie pe care l-a condus a creat o adevărată
            şcoală, abordând cu mult curaj domenii de vârf. Au fost
            amintite activitatea în cadrul Academiei Române şi a
            Academiei de Ştiinţe Medicale, ca şi numeroasele
            dovezi de recunoaştere internaţională. „Este astfel
            de înţeles pentru ce putem, pe drept cuvânt, să considerăm
            că amintirea acestei fascinante şi covârşitoare
            personalităţi va dăinui constructiv în amintirea
            conaţionalilor, influenţând profund dezvoltarea şi
            evoluţia ştiinţei şi culturii secolului nostru,
            cu răsunet marcat şi semnificativ şi în Uniunea
            Europeană.” 
            
             În
            nesfârşitul orizont al întrebărilor 
            
             Sărbătorit
            la împlinirea vârstei de 90 de ani, Ştefan Milcu mărturisea:
            „am avut şansa de a creşte într-o familie unde am
            deprins codul moral, necesitatea muncii...am beneficiat de condiţii
            excepţionale de formare la Colegiul Carol I din Craiova, o
            şcoală cu profesori de excepţie,...care fiecare în
            parte şi majoritatea la un loc şi-au lăsat amprenta
            asupra evoluţiei mele viitoare...La formarea personalităţii
            mele au contribuit esenţial Francisc I. Rainer şi
            Constantin I. Parhon, doi titani ai medicinii româneşti, la
            care trebuie să-i adaug pe Gheorghe Marinescu şi Ion Manu
            Muscel, dar şi pe numeroşi alţi profesori care, în măsură
            diferită, au influenţat formarea mea.” Astăzi,
            aceste confesiuni, ca şi alele pe care le-a evocat 
            prof. Constantin
            Dumitrache, actualul director al Institutului de Endocrinologie
            „C.I: Parhon” dau dimensiunile procesului de formare şi
            dezvoltare al unei şcoli ştiinţifice, în care
            maestrul îşi alege cu grijă responsabilă discipolii
            care să ducă mai departe o tradiţie ce-şi face
            din asimilarea şi crearea noului o sursă de perenitate în
            istorie. Şi devine limpede că, prin şi dincolo de
            volumul de cunoştinţe, de metodele sau tehnicile folosite
            şi supuse, inevitabil, unei continue depăşiri, rămân
            valorile intelectuale şi morale, care asigură mersul
            ascendent al cunoaşterii. Iată, mărturisea, mai
            departe, Profesorul Ştefan Milcu, „Fr. Rainer mi-a oferit un
            strălucit model de profesor care considera învăţământul
            ca o misiune, o responsabilitate umană ţi socială”.
            La sfatul profesorului Rainer, tânărul pe atunci, Ştefan
            Milcu a abordat studiul endocrinologiei, „ca un mod absolut de a
            înţelege constituţia şi, în general, biologia umană.”
            A fost apoi C.I. Parhon, de la care a înţeles „determinismul
            drept lege fundamentală capabilă să ne conducă
            prin complexitatea fenomenelor induse”, ca şi principiul
            „integrării endocrinologiei în biologia generală, ca
            ramură a biologiei şi, în medicina generală, ca
            disciplină medicală.” Devenit el însuşi maestru,
            fostul discipol a dezvoltat domeniile de cercetare, asimilând
            creator noutăţile ştiinţifice. Dintre acestea au
            fost amintite cronobiologia şi descifrarea osteoporozei. Încrederea
            în puterea tradiţiei, prin continua ei reînnoire, se
            convertea în responsabilitatea faţă de formarea
            viitorilor specialişti. Şi, iar, accentul pe valori
            fundamentale cum sunt iubirea, „condiţie de existenţă
            a practicii medicale...fiindcă ştiinţa cere
            iubire...Un medic incult nu poate să practice medicina cu
            iubire şi cu un conţinut superior, sacru, aşa cum se
            cuvine.” Urmează credinţa, care conduce spre un ideal
            şi speranţa ca poate fi împlinit. „Idealul meu a fost
            creator, să cercetez, să construiesc cu propriile mâini,
            să cunosc lumea, imensul mister care ne înconjoară.”
            Iar calea spre împlinirea lui a fost, nu putea fi decât munca,
            convins că „privarea de muncă scade conţinutul,
            complexitatea şi bucuria existenţei noastre...pe elevii
            mei i-am învăţat să rezolve nu numai problemele
            prezentului imediat, ci mai ales să fie independenţi,
            capabili să-şi asume responsabilităţi, să gândească
            creator, să fie generoşi şi să transmită,
            la rândul lor, ştafeta.” A lăsat moştenire o operă
            monumentală, în diferite discipline ştiinţifice, a
            dezvoltat noi domenii de cercetare, iar discipolii săi, azi
            personalităţi ştiinţifice, cinstindu-i memoria,
            se străduiesc să „fie la înălţimea
            maestrului”.  Între
            ei şi prof. Mihai Coculescu, Şeful catedrei de Endocrinologie de la
            Facultatea de Medicină a UMF „Carol Davila”, pentru care
            Profesorul Ştefan Milcu a fost „un om însemnat de destin
            pentru a fi profesor, călăuză şi reperul
            endocrinologilor români din a doua jumătate a secolului al
            XX-lea.” Inspirat, deschidea calea celor ce aveau să-i urmeze
            - Pavel Ştefan în neuroendocrinologie, Constantin Maximilian
            în genetică endocrină”. 
            Cursurile începeau, de fiecare dată , cu o istorie a
            endocrinologiei, valorificare a tradiţiei şi aşa s-a
            făcut că l-a scos din uitare pe Nicolae Paulescu, pe
            Grigore Popa, şters din cărţi sau a republicat opera
            lui C.I. Parhon. Şi dacă este adevărat că un om
            de ştiinţă „trăieşte în memoria elevilor
            ca profesor, numai contribuţiile ştiinţifice
            confirmate de timp intră în istoria medicinii.”  Afirmaţia a fost susţinută de numeroase
            exemple. 
 Ca
            discipol al lui Fr. Rainer, Ştefan Milcu s-a dedicat şi
            antropologiei, domeniu, care, cum afirma dr. Cristina
            Glavce, directorul Centrului de Cercetări Antropologice
            „Francisc Rainer”, îl preocupa cu deosebire, fiind „o
            preocupare de suflet”. Aici însă a fost şi întâlnirea
            „admirabilă”, în 1928, cu Dimitrie Gusti şi a lucrat
            în echipele de cercetare pentru înfiinţarea „muzeului
            sociologic” al României. „Pentru Şt. Milcu, omul este o
            fiinţă biologică, socială şi culturală
            în acelaşi timp. Omul biologic este un individ, omul social
            şi cultural devine o persoană, adică este purtătorul
            unei culturi, care este rezultatul unei educaţii şi
            exprimă, totodată, apartenenţa la o anumită
            societate.”  Cert este
            că a asigurat condiţiile „pentru legitimarea
            antropologiei ca ştiinţă şi, în ciuda secţionării
            brutale a evoluţiei din ştiinţa şi cultura românească,
            în perioada anilor de socialism, a asigurat procesul de
            continuitate în antroplogia românească, unde nu a existat un
            hiatus.” Mai mult, deşi au fost destule ameninţări
            cu desfiinţarea s-a reuşit ca ele să fie depăşite
            si, mai mult, să fie editată o publicaţie de
            specialitate, în care să se prezinte, pe plan naţional
            şi internaţional, rezultatele echipei de cercetători
            în acest domeniu. Refuzând cu fermitate orice formă de reducţionism,
            Profesorul Ştefan Milcu a promovat cercetarea multi şi
            interdisciplinară. Îşi dorea dezvoltarea unui învăţământ
            superior, şi chiar la nivel liceal, de antropologie. De la
            antropologie la etică a fost un pas, pe care Profesorul l-a făcut
            cu aceiaşi rigoare şi eleganţă, fiind unul
            dintre pionierii bioeticii din ţara noastră. 
            
              Un
            umanist de vocaţie 
            
             Prof.
            Constantin Bălăceanu
            Stolnici, membru de onoare al Academiei Române, director
            onorific al Centrului de Cercetări Antropologice, a evocat anii
            în care a avut o relaţie deosebită, ştiinţifică
            şi umană, cu acad. Ştefan Milcu; o relaţie care
            a devenit mai puternică atunci când s-a angajat, împreună
            şi cu Edmond Nicolau, în cercetările bio şi
            neurociberneticii. Printre altele, Ştefan Milcu a definit
            conceptul de cibernoză endocrină şi a propus câteva
            modele matematice al funcţionării sistemului endocrin, cu
            puternic răsunet în ţară şi străinătate.
            Ca ginere al lui C. I. Parhon, a putut să facă parte din
            „nomenclatura comunistă”, dar s-a folosit de această
            poziţie spre a face bine, salvând, printre altele Institutul
            de Antropologie.” De altfel, trista sa aventură pricinuită
            de Meditaţia Transcedentală a subliniat fragilitatea
            implicării sale în politica regimului comunist.” Un alt
            aspect al colaborării a fost cel din domeniu geriatriei,
            „dovedindu-se un fin şi competent cunoscător al
            procesului de îmbătrânire, desigur, având ca temei
            endocrinologia. Într-un
            fel de sinteză, dr. Gh.
            Brătescu, membru al Academiei de Ştiinţe
            Medicale, a configurat locul lui Stefan Milcu în cultura medicală
            din ţara noastră, ca savant înzestrat cu calităţi
            creatoare excepţionale, dar şi „personalitate care
            şi-a asumat un rol benefic în împrejurări istorice
            deosebit de complexe şi chiar încărcate de ameninţări.”
            Căci şi pentru ştiinţă a fost un
            „obsedant deceniu”, când Ştefan Milcu şi-a spus
            deschis părerile, le-a argumentat convingător, „fără
            agresivitate, în contrast cu duritatea atacurilor împotriva unor
            colegi bănuiţi a fi deficitari în ceea ce priveşte spiritul
            de partid, ca şi împotriva geneticii mendelist
            -morganiste.” Era vorba şi de o anume diplomaţie de
            natură să atenueze ofensivele oficialităţilor.
            Au fost domenii de cultură, ştiinţă şi
            tehnologie în care s-a dovedit a fi înainte-mergător. Una
            dintre ultimele lucrări  ale
            sale are un titlu emblematic - „Antropologia în complexul
            culturii”. Şi aceasta pentru că pentru Ştefan Milcu
            „antropologia era menită nu numai să-şi caute
            izvoarele şi finalitatea practică la nivel biologic...dar
            să şi investigheze sistematic şi domeniul
            intelectului, ba chiar, în anumite privinţe, şi pe cel al
            spiritului, demonstrându-şi prin aceasta deplina apartenenţă
            la complexul culturii.”
            
             Să-i
            fie îngăduit cronicarului acestor rânduri să mai
            amintească şi activitatea Profesorului Ştefan Milcu
            în cadrul Comitetului Român pentru Istoria şi Filosofia
            Ştiinţei, al cărui preşedinte a şi fost între
            anii 1994-1997, când distinsul savant a plecat spre cele veşnice.
            Am cunoscut activitatea acestui grup multi şi 
            interdisciplinar şi-mi amintesc comunicările şi
            intervenţiile acad. Ştefan Milcu, întotdeauna la obiect,
            mereu deschise prin tot alte întrebări, tot atâtea subiecte
            de meditaţie şi dezbatere. Dincolo de erudiţie se
            putea simţi o căutare febrilă a ceea ce rămâne
            mereu ascuns în fiecare certitudine ştiinţifică dobândită
            pe drumul spre altele. Spre a completa imaginea Omului de Ştiinţă 
            şi Profesorului ar trebui să mai amintim şi
            activitatea sa publicistică, numeroasele colaborări la
            reviste de ştiinţă şi cultură în primul rând
            la Contemporanul. Generosul orizont de cultură îi permitea să
            afle calea cea mai bună de la abstractul şi complexitatea
            adevărurilor ştiinţifice la exprimarea simplă,
            elegantă ce reda esenţa unui proces sau fenomen. Era
            animat de o sinceră dorinţă de comunicare cu fiecare
            om, cu condiţia ca acesta sa fie la fel de interesat de
            fascinanta aventură a cunoaşterii şi creaţiei.
            Acest gen de publicistică îi permitea, nu odată, 
            trecerea de la ştiinţă la filosofie, unde
            problematizarea putea oferi, nu atât soluţii, cât, mai ales,
            noi şi noi întrebări. Rămâne în amintirea multora
            ca un umanist de cea mai autentică vocaţie, pentru care
            Omul este fiinţa chemată să cunoască pentru a
            face, cât mai bine cu putinţă, ceea ce este folositor
            semenului său. Au
            participat acad. Victor Voicu, secretar general al Academiei Române,
            membri ai Academiei Române, cercetători, specialişti, foşti
            discipoli şi colaboratori ai acad. Ştefan Milcu, într-un
            cuvenit gest de omagiu adus celui care, prin activitatea sa de
            cercetare şi profesorală, s-a înscris cu distincţie
            în istoria medicinii româneşti. 
        
         |