|
În
zilele de 11-12 iunie 2004 s-au desfășurat lucrările
sesiunii științifice Kant-2004,
dedicată împlinirii
a două secole de la moartea marelui filosof german
și organizată de Secția de Filosofie, Teologie,
Psihologie și Pedagogie și Institutul de Filosofie și
Psihologie „C. Rădulescu Motru” ale Academiei
Române în colaborare cu Facultatea de Filosofie a
Universității București.
|
În
deschidere, acad. Gheorghe
Vlăduțescu, vicepreședinte al Academiei Române,
pornind de la cele trei Critici ale lui Kant, a amintit că,
în sensul tradițional, conceptul de critică era „nu
numai dezlegare, dar și opțiune, alegere, decizie, deci
punerea în spații alternative și lucrarea cu o opțiune
sau alta și, în acest sens, dincolo de momentul kantian
este cea mai tare, fiindcă nu este nu doară în poziția
de versus, ci aceea care determină, prin provocări
fundamentale noi deschideri.” Sub acest aspect, s-a făcut
trimitere la cele trei mari momente ale filosofiei –
cel socratic, cartesianismul și kantianismul – au
marcat evoluția filosofiei europene, într-o semnificație
teleologică, deoarece concentrează tot ceea ce a fost și
deschide noi orizonturi de dezvoltare ale gândirii. De
aceea „Kant este o prezență ca filosofie care ne-a
atras luarea aminte...că, dacă vrem să gândim autentic,
trebuie să ne amintim că gândirea sa este atât de bine
articulată,... încât se poate poate fi considerat, în
raportare cu ceea ce a urmat, cu ceea ce a fost Vergilui
pentru Dante”.
Despre
logica lui importanța logicii kantiene a vorbit acad. Alexandru
Surdu, președintele
Secției de Filosofie, Teologie, Psihologie și Pedagogie, amintind de anii când a fost tradusă „Critica facultății
de judecare” la îndemnul lui Constantin Noica. Tot la
îndemnul său a fost tradusă „Logica generală”
a lui Immnuel Kant, subliniind că nici azi nu se acordă
importanța cuvenită logicii kantiene. După o amplă
incursiune în felul în care a fost receptată opera lui
Kant, s-a ajuns la concluzia că sursa criticismului este
logica, cu restricții critice la natură, artă și
moralitate.
Abordând
problema conceptului de formă
în „Critica rațiunii pure”, prof. univ. Al.
Boboc și-a construit demersul pe ideea că „că gândirea
transcendentală ca fiind calea cea mai adecvată de acces către
înțelegerea universului teoriei kantiene”, cu
dificultățile care derivă de aici și disocierea celebră
dinte „fenomen” și „lucru în
sine”. Importanța conceptului de formă
și a ceea ce Kant numea formalul
în cunoașterea noastră a fost analizată în
„Critica rațiunii pure” și, peste ani, în
lucrarea despre „Un nou ton elevat în
filosofie”, unde afirmă că „în formă stă
esenței lucrurilor și este cunoscută doar de rațiune”.
De aici au fost dezvoltate toate conceptele kantiene, în
jurul ideii de transcendental, care au revoluționat modul
de gândire filosofic.
Comunicările
care au urmat - „Atracția și respingerea revoluției
franceze în Spre pacea eternă, de dr. Rodica Croitoru, „Constantin
Noica și despărțirea de Kant”, de prof. univ. Ion
Dur și „Kant și Hume”, de lector. univ. Constantin
Stoenescu au amplificat și diversificat aria tematică,
abordată în partea a doua a sesiunii, desfășurată la
Facultatea de Filosofie a Universității București.
|