Din tara
  Din strainatate

 
  Editura Academiei
  Biblioteca Academiei

 
 

Aula Academiei Române a găzduit, în ziua de 30 iunie 2004, sesiunea solemnă închinată comemorării a 500 e ani de la moartea voievodului Ștefan cel Mare și Sfânt, organizată de Academia Română și Ministerul Culturii și Cultelor.  

La vremea sa, Nicolae Iorga scria despre Ștefan cel Mare că „ a fost bun față de țară, pentru că n-a tăiat, n-a prigonit, n-a nedreptățit pe nimeni și totuși a știut să-și stăpânească boierii fără să miște împotriva lor buzduganul sau ascute sabia călăului. A fost bun față de străini, fiindcă nu a început niciodată un război nedrept și n-a călcat niciodată o legătură încheiată întărită de jurământ de dânsul.” Pornind de la această caracterizare, acad. Eugen Simion, președintele Academiei Române l-a evocat  pe Ștefan cel Mare și Sfânt, lumea în care a trăit și felul în care a fost rămas în conștiința neamului.  Ștefan cel Mare și Sfânt este un mit și un simbol pentru inteligența lui, dovedită în modul în care a știut să se apere în fața unor armate, de multe ori mai puternice decât ale lui; pentru  modul chibzuit de a gospodări țara; prin simțul său diplomatic extraordinar; pentru bunătatea și înțelepciunea lui; pentru spiritul lui de justiție; pentru dârzenia, voința lui de a apăra ceea ce țara are și de a recăpăta ce pierduse și pentru prin sfințenia sa. „Și ca un corolar, pentru numele lui bun în lumea românească și renumele pe care l-a căpătat în lumea creștină.”

Alocuțiunea Domnului Ion Iliescu, președintele României, a fost riguroasă  ilustrare a afirmației: „Dacă într-o zi Academia Română ar hotărî ca în această aulă, ce răsună de ecoul întregii noastre vieți științifice și culturale moderne, ar trebui să se afle nu numai portretele acelora cărora li s-a făcut dreptate postumă, ci și ale acelora ce alcătuiesc constelația nemuritorilor din veacurile încă o Academiei Română, atunci cu siguranță că întâiul portret ar fi al celui pe care îl omagiem astăzi. Pentru că Ștefan cel Mare a fost cel dintâi animator al vieții culturale și artistice românești, în marea tradiție a împăraților bizantini, pe care o continua într-un timp când Bizanțul devenise amintire, dar și într-o strălucitoare sincronie cu principii Renașterii Occidentale.”  

Prea Fericitul Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, membru de onoare al Academiei Române, în comunicarea „Ștefan cel Mare și Sfânt”, a vorbit despre dimensiunea de sfințenie a „acestui ctitor de altare sfinte, apărător de țară și apărător al creștinătății.” 

În acest sens a prezentat felul în care Biserica Ortodoxă Română a procedat pentru canonizarea lui Ștefan cel Mare, ale cărui fapte izvorau dintr-o credință puternică în Dumnezeu. „Căci Ștefan cel Mare   a fost doar un înțelept cârmuitor politic, un excepțional strateg, un generos protector al culturii vremii și inspirat diplomat care au izvorât, și toate  acestea au izvorât din nețărmurita sa dragoste de popor, de țară și de credința sa nestrămutată în Dumnezeu”. Vrednic de sfințenie a fost cel mai mare ctitor de biserici, marele voievod a apărat cu sabia și crucea a apărat hotarele acestei porți a creștinătății. Ideea canonizării lui Ștefan cel Mare a avut-o patriarhul Justinian, fără să fie posibilă atunci, fiindcă și-a înțeles, de la bun început, misiunea sa nu numai ca pe o îndatorire ci ca o luptă cea bună a credinței  după învățătura Scripturii noastre.” Mărturisea Ștefan cel Mare și Sfânt: „Iar noi, din partea noastră, făgăduim prin credința noastră cu jurământul Domniei Noastre că vom sta în picioare și ne vom lupta până la moarte pentru legea creștinească.”  

Înfățișând pe larg felul în care este prezent „Ștefan cel Mare în conștiința românilor, acad. Dan Berindei a subliniat de la început că „Voievodul s-a bucurat de cea mai lungă și neîntreruptă prețuire  printre conducătorii românilor”. 

A urmat o generoasă trecere în revistă a modurilor în care a fost cinstită memoria lui Ștefan ce Mare de-a lungul timpului, începând cu cronica lui Macarie și urmând cu Grigore Ureche, care „a utilizat știrile din vechile cronici, adăugând altele și mai ales expunând în cronica sa ceea ce memoria colectivă populară, dar și cărturărească păstra la un veac și mai bine de la dispariția eroului.” El își  încheia cronica, denumindu-l cel bun, care cu mare laudă a murit, fiind, cum știm nu mare la stat, dar săvârșind fapte vitejești și fiind îngropat cu multă jale și plângere a poporului.   Portretul lui Ștefan cel Mare a fost prezentat și în scrierile Mitropolitului Dosoftei, ale lui Miron Costin, în „Letopisețul Cantacuzinesc” și în „Istoriile domnilor Țării Românești” a lui Radu Popescu. În „Desciptio Moldaviae”, Cantemir numea domnia lui Ștefan cel Mare ca „epoca norocoasă a Moldovei și punctul cel mai înalt al înălțării ei”, în timp ce voievodul era prezentat ca „mai presus de orice laudă și apărătorul cel mai vajnic al țării sale împotriva tuturor încălcărilor vrăjmașilor din orice parte ar fi venit.” „O samă de cuvinte” a lui Ion Neculce ni-l înfățișează pe Ștefan Vodă,  cel Bun așa cum era în memoria colectivă. Reprezentanții Școlii Ardelene,  Samuel Micu, Gheorghe Șincai,  evocă personalitatea lui Ștefan cel Mare în cuvinte de aleasă prețuire, reliefând, dimpreună cu faptele de arme și ctitoriile sale și daniile la mănăstirile de la Athos. Și au mai fost amintiți și Gheorghe Lazăr, Gheorghe Asachi și Mihail Kogălniceanu și încă alții până la Xenopol și Nicolae Iorga. Și o binevenită concluzie: „Se cuvine să nu îngăduim ca generațiile viitoare să-și uite datoria  de recunoștință față de cel ce a fost merele domn al Moldovei.”

Domnia lui Ștefan cel Mare ca „o epocă de afirmare a conștiinței europene a poporului român” a fost descrisă pe larg de acad. Ștefan Ștefănescu sub aspect politic, militar, diplomatic, economic, social, subliniind  că „Gândirea politică a  voievodului îl situa printre promotorii echivalenței Europa = Creștinătate.” Prin tot ce a întreprins, Ștefan cel Mare a făcut ca Moldova să se afirme „ca putere europeană și creșterea intereselor mediilor politice și  culturale europene pentru spațiul românesc s-a produs și o schimbare de viziune în aprecierea raportului de întâietate în cadrul dualității statale românești.”  Pe vremea lui, pentru prima oară în cancelaria domnească a fost folosit cuvântul român în accepțiunea sa etnică. Biserica „s-a impus cu autoritatea ei morală în organizarea socială, cu sprijinul și binecuvântarea actelor de guvernământ, cu sacralizarea imaginii domnitorului ca Tatăl patriei, reazemul poporului.” Ctitoriile sale sunt „mărturii ale unei politici de stat, de glorificare a ctitorului lor, care dezvolta tradiția dinastică a țării și solidariza Moldova cu idealurile Europei creștine.”  

În istoria artei românești, Ștefan cel Mare și Sfânt a introdus un stil propriu, ce-i poartă numele, arta șetafniană fiind situată de acad. Răzvan Theodorescu „între sumă și sinteză”. În spiritul filosofiei lui Blaga, acad. Răzvan Theodorescu a pornit de la situarea Moldovei la confluența ariilor de civilizație ortodoxă bizantino-balcanică, catolică, gotică, renascentistă, „ca singura latinitate ortodoxă și singura ortodoxie latină a timpurilor mai vechi și mai noi.” 

Această confluență a permis, în vremea lui,  o sinteză unică în ctitoriile ștefaniene, în care se descifrează principalele direcții ideatice: ideea cruciată și ideea dinastică. A fost „o epocă în care, pentru întâia oară în chip coerent și eclatant, românii au jucat un rol salutar în devenirea europeană, iar civilizația lor a căpătat...un profil acut nepereche, în măsura în care stilul  Ștefan cel Mare a fost o realitate, trecând dincolo de aria artelor vizuale, definind spiritul unor texte și al unei politici ce inaugura prudența și negocierea românească multiseculară...Stilul ștefanian a fost cea mai remarcabilă sinteză de Orient și Occident în care, mai ales astăzi, dorim să ne recunoaștem”. Sub acest aspect, Ștefan cel Mare poate fi „descoperit, uneori, ca un înaintemergător.”

Receptarea prin ani a lui Ștefan cel mare a fost înfățișată de prof. Gheorghe Mihăilă, membru corespondent al Academiei Române în comunicarea „Letopisețul de când s-a început Țara Moldovei, Letopisețul lui Ștefan cel Mare” și de acad. Camil Mureșanu care a vorbit despre „O schiță istorică a lui Gheorghe Bariț privitoare la domnia lui Ștefan cel Mare.

Ca un corolar al întregii sesiuni, prof. Alexandru Zub, membru corespondent al Academiei Române, a susținut comunicarea „Repere simbolice în posteritatea ștefaniană”. Ștefan cel Mare și-a pregătit posteritatea și, se poate spune că „aceasta a fost construită metodic încă de la urcarea pe tron și, aproape un demisecol a strâns laolaltă elementele unei bune raportări la posteritate.” Ele sunt prezente în folclor, în cronici, în ctitoriile sale laice sau bisericești. „Dacă sentimentul popular îl ipostazia pe Ștefan ca domn evlavios și drept, de la care se aștepta mult bine, în registru aulic amintirea lui nu era mai puțin semnificaCu toate înfăptuirile sale, Ștefan cel Mare a venit în întâmpinarea așteptărilor și năzuințelor vremii sale și, poate de aceea, „lucrările sale” au rămas în mentalul colectiv și numele îi este rostit cu evlavie. Caracterizând-l,  Nicolae Iorga scria că „ în slăvitul domn, poporul român dorea să afle cea mai deplină și curată icoană a sufletului său. Cinstit și harnic, răbdător fără să uite, viteaz fără cruzime, strașnic în mânie și senin în iertare, răspicat și cu măsură în grai, gospodar și iubitor al lucrurilor frumoase, fără nici o trufie în faptele sale, care i se par că vin printr-însul  de aiurea și de mai sus. Și cu cât se vede această icoană mai limpede, cu atât se înțelege mai desăvârșit și se ivește mai mult, cu atâta și viitorul se deschide mai bun, căci atunci neamul merge drumul strămoșului cuminte.” Nu altfel este prezentat de istoriografia noastră, astfel încât se poate spune că „nimeni nu a fost venerat mai mult decât marele Ștefan, pe seama căruia se păstrează încă o mulțime de povestiri, credințe, cântece după atâtea secole. Ele nutresc și discursul istoric insidios în dimensiunea lui inefabilă”.

În acest cadru a fost lansat volumul „ Artă și civilizație în timpul lui Ștefan cel Mare”, publicat sub egida Ministerului Culturii și Cultelor, de Compania Națională a Imprimeriilor Coresi SA.

Au participat acad. Maya Simionescu, acad. Florin Filip, vicepreședinți ai Academiei Române, acad. Victor Voicu, secretar general al Academiei Române, membri ai Academiei Române, membri ai corpului diplomatic, personalități ale vieții noastre cultural-științifice și politice.