Aula Academiei Române a găzduit, în ziua de 30 iunie 2004, sesiunea
solemnă închinată comemorării a 500 e ani de la moartea
voievodului Ștefan
cel Mare și Sfânt, organizată de Academia Română și Ministerul
Culturii și Cultelor.
La vremea sa,
Nicolae Iorga scria despre Ștefan cel Mare că „ a fost
bun față de țară, pentru că n-a tăiat, n-a prigonit,
n-a nedreptățit pe nimeni și totuși a știut să-și stăpânească
boierii fără să miște împotriva lor buzduganul sau
ascute sabia călăului. A fost bun față de străini,
fiindcă nu a început niciodată un război nedrept și n-a
călcat niciodată o legătură încheiată întărită de
jurământ de dânsul.” Pornind de la această
caracterizare, acad. Eugen
Simion, președintele Academiei Române l-a evocat
pe Ștefan cel Mare și Sfânt, lumea în care a trăit
și felul în care a fost rămas în conștiința neamului.
Ștefan cel Mare și Sfânt este un mit și un simbol pentru
inteligența lui, dovedită în modul în care a știut să
se apere în fața unor armate, de multe ori mai puternice
decât ale lui; pentru
modul chibzuit de a gospodări țara; prin simțul său
diplomatic extraordinar; pentru bunătatea și înțelepciunea
lui; pentru spiritul lui de justiție; pentru dârzenia,
voința lui de a apăra ceea ce țara are și de a recăpăta
ce pierduse și pentru prin sfințenia sa. „Și ca un
corolar, pentru numele lui bun în lumea românească și
renumele pe care l-a căpătat în lumea creștină.”
Alocuțiunea
Domnului Ion Iliescu,
președintele României, a fost riguroasă
ilustrare a afirmației: „Dacă într-o zi Academia
Română ar hotărî ca în această aulă, ce răsună de
ecoul întregii noastre vieți științifice și culturale
moderne, ar trebui să se afle nu numai portretele acelora cărora
li s-a făcut dreptate postumă, ci și ale acelora ce alcătuiesc
constelația nemuritorilor
din veacurile încă o Academiei Română, atunci cu siguranță
că întâiul portret ar fi al celui pe care îl omagiem astăzi.
Pentru că Ștefan cel Mare a fost cel dintâi animator al
vieții culturale și artistice românești, în marea tradiție
a împăraților bizantini, pe care o continua într-un timp
când Bizanțul devenise amintire, dar și într-o strălucitoare
sincronie cu principii Renașterii Occidentale.”
|
Prea Fericitul
Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, membru
de onoare al Academiei Române, în comunicarea „Ștefan
cel Mare și Sfânt”, a vorbit despre dimensiunea de sfințenie
a „acestui ctitor de altare sfinte, apărător de țară
și apărător al creștinătății.”
|
În acest sens a
prezentat felul în care Biserica Ortodoxă Română a
procedat pentru canonizarea lui Ștefan cel Mare, ale cărui
fapte izvorau dintr-o credință puternică în Dumnezeu.
„Căci Ștefan cel Mare
a fost doar un înțelept cârmuitor politic, un
excepțional strateg, un generos protector al culturii
vremii și inspirat diplomat care au izvorât, și toate
acestea au izvorât din nețărmurita sa dragoste de
popor, de țară și de credința sa nestrămutată în
Dumnezeu”. Vrednic de sfințenie a fost cel mai mare
ctitor de biserici, marele voievod a apărat cu sabia și
crucea a apărat hotarele acestei porți a creștinătății.
Ideea canonizării lui Ștefan cel Mare a avut-o patriarhul
Justinian, fără să fie posibilă atunci, fiindcă și-a
înțeles, de la bun început, misiunea sa nu numai ca pe o
îndatorire ci ca o luptă cea bună a credinței
după învățătura Scripturii noastre.” Mărturisea
Ștefan cel Mare și Sfânt: „Iar noi, din partea noastră,
făgăduim prin credința noastră cu jurământul Domniei
Noastre că vom sta în picioare și ne vom lupta până la
moarte pentru legea creștinească.”
|
Înfățișând pe
larg felul în care este prezent „Ștefan cel Mare în
conștiința românilor, acad. Dan
Berindei a subliniat de la început
că „Voievodul s-a bucurat de cea mai lungă și neîntreruptă
prețuire printre
conducătorii românilor”.
|
A urmat o generoasă trecere în
revistă a modurilor în care a fost cinstită memoria lui
Ștefan ce Mare de-a lungul timpului, începând cu cronica
lui Macarie și urmând cu Grigore Ureche, care „a
utilizat știrile din vechile cronici, adăugând altele și
mai ales expunând în cronica sa ceea ce memoria colectivă
populară, dar și cărturărească păstra la un veac și
mai bine de la dispariția eroului.” El își
încheia cronica, denumindu-l cel
bun, care cu mare
laudă a murit, fiind, cum știm nu
mare la stat, dar săvârșind fapte vitejești și
fiind îngropat cu
multă jale și plângere a poporului.
Portretul lui Ștefan cel Mare a fost prezentat și
în scrierile Mitropolitului Dosoftei, ale lui Miron Costin,
în „Letopisețul Cantacuzinesc” și în „Istoriile
domnilor Țării Românești” a lui Radu Popescu. În
„Desciptio Moldaviae”, Cantemir numea domnia lui Ștefan
cel Mare ca „epoca norocoasă a Moldovei și punctul cel
mai înalt al înălțării ei”, în timp ce voievodul era
prezentat ca „mai presus de orice laudă și apărătorul
cel mai vajnic al țării sale împotriva tuturor încălcărilor
vrăjmașilor din orice parte ar fi venit.” „O samă de
cuvinte” a lui Ion Neculce ni-l înfățișează pe Ștefan
Vodă, cel Bun așa cum era în
memoria colectivă. Reprezentanții Școlii Ardelene, Samuel Micu, Gheorghe Șincai,
evocă personalitatea lui Ștefan cel Mare în
cuvinte de aleasă prețuire, reliefând, dimpreună cu
faptele de arme și ctitoriile sale și daniile la mănăstirile
de la Athos. Și au mai fost amintiți și Gheorghe Lazăr,
Gheorghe Asachi și Mihail Kogălniceanu și încă alții până
la Xenopol și Nicolae Iorga. Și o binevenită concluzie:
„Se cuvine să nu îngăduim ca generațiile viitoare să-și
uite datoria de
recunoștință față de cel ce a fost merele domn al
Moldovei.”
Domnia lui Ștefan
cel Mare ca „o epocă de afirmare a conștiinței europene
a poporului român” a fost descrisă pe larg de acad. Ștefan Ștefănescu sub aspect politic, militar, diplomatic,
economic, social, subliniind
că „Gândirea politică a
voievodului îl situa printre promotorii echivalenței
Europa = Creștinătate.” Prin tot ce a întreprins, Ștefan
cel Mare a făcut ca Moldova să se afirme „ca putere
europeană și creșterea intereselor mediilor politice și
culturale europene pentru spațiul românesc s-a
produs și o schimbare de viziune în aprecierea raportului
de întâietate în cadrul dualității statale românești.”
Pe vremea lui, pentru prima oară în cancelaria
domnească a fost folosit cuvântul român
în accepțiunea sa etnică. Biserica „s-a impus cu
autoritatea ei morală în organizarea socială, cu
sprijinul și binecuvântarea actelor de guvernământ, cu
sacralizarea imaginii domnitorului ca Tatăl
patriei, reazemul poporului.” Ctitoriile sale sunt
„mărturii ale unei politici de stat, de glorificare a
ctitorului lor, care dezvolta tradiția dinastică a țării
și solidariza Moldova cu idealurile Europei creștine.”
|
În istoria artei
românești, Ștefan cel Mare și Sfânt a introdus un stil
propriu, ce-i poartă numele, arta șetafniană fiind situată
de acad. Răzvan Theodorescu „între sumă și sinteză”.
În spiritul filosofiei lui Blaga, acad. Răzvan
Theodorescu a pornit de la situarea Moldovei la confluența
ariilor de civilizație ortodoxă bizantino-balcanică,
catolică, gotică, renascentistă, „ca singura latinitate
ortodoxă și singura ortodoxie latină a timpurilor mai
vechi și mai noi.”
|
Această confluență a permis, în
vremea lui, o
sinteză unică în ctitoriile ștefaniene, în care se
descifrează principalele direcții ideatice: ideea cruciată
și ideea dinastică. A fost „o epocă în care, pentru întâia
oară în chip coerent și eclatant, românii au jucat un
rol salutar în devenirea europeană, iar civilizația lor a
căpătat...un profil acut nepereche, în măsura în care stilul
Ștefan cel Mare a fost o realitate, trecând
dincolo de aria artelor vizuale, definind spiritul unor
texte și al unei politici ce inaugura prudența și
negocierea românească multiseculară...Stilul ștefanian a
fost cea mai remarcabilă sinteză de Orient și Occident în
care, mai ales astăzi, dorim să ne recunoaștem”. Sub
acest aspect, Ștefan cel Mare poate fi „descoperit,
uneori, ca un înaintemergător.”
Receptarea prin
ani a lui Ștefan cel mare a fost înfățișată de prof. Gheorghe
Mihăilă, membru corespondent al Academiei Române în
comunicarea „Letopisețul
de când s-a început Țara Moldovei, Letopisețul lui
Ștefan cel Mare” și de acad. Camil
Mureșanu care a vorbit despre „O schiță istorică a
lui Gheorghe Bariț privitoare la domnia lui Ștefan cel
Mare.
Ca un corolar al
întregii sesiuni, prof. Alexandru Zub, membru corespondent al Academiei Române, a susținut
comunicarea „Repere simbolice în posteritatea ștefaniană”.
Ștefan cel Mare și-a pregătit posteritatea și, se poate
spune că „aceasta a fost construită metodic încă de la
urcarea pe tron și, aproape un demisecol a strâns laolaltă
elementele unei bune raportări la posteritate.” Ele sunt
prezente în folclor, în cronici, în ctitoriile sale laice
sau bisericești. „Dacă sentimentul popular îl ipostazia
pe Ștefan ca domn evlavios și drept, de la care se aștepta
mult bine, în
registru aulic amintirea lui nu era mai puțin semnificaCu
toate înfăptuirile sale, Ștefan cel Mare a venit în întâmpinarea
așteptărilor și năzuințelor vremii sale și, poate de
aceea, „lucrările sale” au rămas în mentalul colectiv
și numele îi este rostit cu evlavie. Caracterizând-l,
Nicolae Iorga scria că „ în slăvitul domn,
poporul român dorea să afle cea mai deplină și curată
icoană a sufletului său. Cinstit și harnic, răbdător fără
să uite, viteaz fără cruzime, strașnic în mânie și
senin în iertare, răspicat și cu măsură în grai,
gospodar și iubitor al lucrurilor frumoase, fără nici o
trufie în faptele sale, care i se par că vin printr-însul de aiurea și de mai sus. Și cu cât se vede această icoană
mai limpede, cu atât se înțelege mai desăvârșit și se
ivește mai mult, cu atâta și viitorul se deschide mai
bun, căci atunci neamul merge drumul strămoșului
cuminte.” Nu altfel este prezentat de istoriografia noastră,
astfel încât se poate spune că „nimeni nu a fost
venerat mai mult decât marele Ștefan, pe seama căruia se
păstrează încă o mulțime de povestiri, credințe, cântece
după atâtea secole. Ele nutresc și discursul istoric
insidios în dimensiunea lui inefabilă”.
În acest cadru a
fost lansat volumul „ Artă și civilizație în timpul
lui Ștefan cel Mare”, publicat sub egida
Ministerului Culturii și Cultelor, de Compania Națională
a Imprimeriilor Coresi SA.
Au
participat acad. Maya Simionescu, acad. Florin Filip,
vicepreședinți ai Academiei Române, acad. Victor Voicu,
secretar general al Academiei Române, membri ai Academiei
Române, membri ai corpului diplomatic, personalități ale
vieții noastre cultural-științifice și politice.
|