Din tara
  Din strainatate

 
  Editura Academiei
  Biblioteca Academiei

 
 

La trecerea unui sfert de mileniu de când , la Blaj, se deschideau porțile primelor  școli sistematice românești, importanța lor pentru istoria și cultura noastră a fost evocată în cadrul unei sesiuni științifice, desfășurată în ziua de 27 septembrie în amfiteatrul Ion Heliade Rădulescu al Bibliotecii Academiei Române, organizată de Academia Română și Ministerul Culturii și Cultelor. 

Subliniind  că „trebuie să fim recunoscători acestor înaintași, care au propășit limba română și religia creștină”, acad. Eugen Simion a arătat cum anume concret a făcut-o și o face Academia Română. În anul care vine, în colecția academică „Opere fundamentale” vor apare două volume cu opere ale reprezentanților Școlii Ardelene. Realizăm cât de necesar este această făptuire, dacă amintim că, după reforma învățământului, programele școlare au exclus Școala Ardeleană și că îndreptățitele proteste au  fost ca „glasul celui ce strigă în pustie”. Și o premieră. După ediția Bibliei traduse de Samuel Micu, apărută cu patru ani în urmă cu sprijinul Vaticanului, în curând va fi publicată și traducerea Bibliei făcută de Petru Pavel Aron și rămasă în manuscris.

Fapt esențial pentru singura ortodoxie latină, întemeierea învățământului românesc organizat, a spus acad, Răzvan Theodorescu a ilustrat, pe larg, rolul „fundamental și profund”, al Bisericii Catolice, mai întâi, apoi al celei Greco-Catolice la afirmarea conștiinței latinității noastre. Blăjenii au fost „primii noștri mari europeni...prin greco-catolici au venit la noi formele de cultură occidentală din secolul XVIII.”  Nicolae Iorga scria că „târziu de tot am împrumutat și noi de la dânsele - nu vorbim în ceea ce privește spiritul - o mulțime de lucruri, care ne-au folosit.” Marele istoric scrie și despre trăsăturile transmise de  dascălii blăjeni, care au generat și întreținut lupta pentru emanciparea noastră socială și națională: „pasiunea pentru trecutul neamului nostru, respectul pentru înaintași, dragostea pentru limba românească, iubirea de carte, hărnicia, modestia în viață.”

Rolul acestor școli, alături de care s-a întemeiat o tipografie și s-a constituit o bibliotecă a fost de a extinde învățământul românesc în Transilvania, de formare a preoților și dascălilor pentru școlile sătești. Bursele acordate au permis multor români să facă studii la Roma și Viena, care întorși în țară au contribuit la dezvoltarea învățământului, a culturii și științei. Episcopul Petru Pavel Aron a întemeiat 53 de școli românești unite în protopopiatele  Făgărașului, Veneției, Sadului, Armeni, Calborului, Odorhei, Sânmărtin de Câmpie, Gheorghieni, Trei Scaune. În timpul în care Gheorghe Șincai a fost „director al școalelor naționale unite din Marele Principat al Ardealului” rețeaua de școli s-a extins, cu încă aproape 300 de școli, și s-a îmbunătățit structura și programele școlare.  După 1761, când, la Sibiu, s-a reînființat Episcopia Ortodoxă Română, s-au înființat și școli sătești ortodoxe, a căror număr, după o statistică din 1807, era de 125. Dar, cum spunea Ion Heliade Rădulescu, marele început este Blajul, de unde a răsărit soarele românilor. Evocând acele vremuri „cu izvoare ale gândirii și cu râuri de cântări”, cum scria Eminescu, ÎPS Virgil Bercea, Episcop de Oradea al Bisericii Române Unite cu Roma și decanul Facultății de teologie greco-catolică, a subliniat că astfel „s-au creat și s-au bătătorit drumuri cu dublu sens, spre și dinspre Blaj, pe șleaul cărora veneau țărănuși încălțați în opinci și se întorceau, după ani de studii, cărturari iubitori de limbă, de cultură, de neam.” Printre ei, Aron Pumnul, Andrei Mureșanu.  De aici au plecat Samuel Micu, Gheorghe Șincai, Petru Maior. „Făclia aprinsă” aici a fost dusă de Gheorghe Lazăr la București, unde a înființat prima școală românească, de Ion Maiorescu a purtat-o spre Craiova.

Prof. univ. Ion Buzași, de la Universitatea „1 decembrie 1918” din Alba Iulia a vorbit despre acești înaintemergători și a făcut-o prin gândirea lui Mihai Eminescu, care „ a intuit că generația pașoptistă transilvăneană a continuat programul de emancipare națională și socială a Școlii Ardelene.” Biruit-a gândul lui Inochentie Micu Klein și, sublinia poetul Ion Brad, „mica Romă eminesciană s-a născut dintr-o mănăstire și din școlile ei”. Sămânța avea să dea rod, învățăceii au devenit creatori de școală și douăzeci și doi dintre ei au fost aleși ca membrii titulari, corespondenți sau de onoare ai Academiei Române. Să-l amintim și pe Ion Bianu, „primul mare organizator al Bibliotecii Academiei Române.” Emoționanta evocare a stăruit asupra imaginii lui Petru Pavel Aron, a lui Timotei Cipariu, „copilul de țăran care a învățat singur cincisprezece limbi” intrați în legendă. La tipografia școlii au fost tipărite, până în 1841,  peste trei mii de abecedare, catehisme și calendare care ajungeau până în stele cele mai îndepărtate. Din aceste strădanii a venit puterea unor cuvinte izvorâtoare de dăinuire: „Astăzi, fraților, națiunile nu mai există decât numai prin cultură. Popoarele fără cultură și cărora nu le pasă de progresul umanității nu se mai numără. Cultura este condiția sine qua non. Cultură și viață sau barbarie și moarte. Tertium non datur.” În 1991, un alt fiu al Blajului, cardinalul Alexandru Todea, membru de onoare al Academiei Române, spunea: „În 1848, ușile Catedralei au fost deschise. Simion Bărnuțiu, deși vorbea împotriva celor de la putere, de la acest amvon și-a ținut discursul istoric, ce a fost și va fi comentat până la sfârșitul veacurilor:  Toți au fost buni români, dragii mei, uniți sau neuniți au strigat într-un singur glas: Noi vrem să ne unim cu țara. Au presărat spini și pălămidă pe cărarea vieții lor până în 1818. Uniți și neuniți, fără problema religiei, toți au fost români și au dus la împlinire ceea ce s-a strigat la Blaj, Cetatea Sfântă a neamului românesc.”

Cu acest gând, poetul Ion Brad a încheiat: „orice român din Ardeal, dar și din celelalte provincii românești, care și-a pus pe frunte cununa Unirii din 1918, are dreptul să se considere un fiul spiritual al Blajului.”