În acest fel, ziua de 16 octombrie
dobândește o semnificație emblematică și simbolică: „Cei
doi reprezentanți ai lumii creștine, catolic și ortodox se regăsesc
aici sub semnul înțelepciuni și
toleranței”. Înțelepciune ca mod de a fi în armonie cu tot
ce ne înconjoară și poate face din toleranță, ca bunăvoință
și generozitate , un principiu
de echilibru al lumii din lăuntrul și din afara omului.
Cultura
și civilizația în viziunea Bisericii
SS
Bartolomeu I
a început prin a-și exprima bucuria și mulțumirea „pentru
respectul și dragostea față de marea Biserică a lui Hristos,
Biserica mamă din Constantinopol, dragoste concretizată în acest
moment, în acest act, care, deși privește persoana smereniei
noastre, credem, totuși că-și are sorgintea în aprecierea și
considerația Dvs. față de întreaga activitate spirituală desfășurată
de Patriarhia Ecumenică, atât în trecutul său istoric, cât și
în contemporaneitate.” În continuare, Sanctitatea Sa a împărtășit
câteva gânduri despre
„Cultura și civilizația în viziunea Bisericii”, temă de o
acută actualitate a lumii noastre. Redăm, în continuare,
câteva fragmente din acest discurs de recepție.
„După cum cunoașteți, Biserica Ortodoxă crede că
referatul Vechiului Testament despre crearea omului după chipul și
asemănarea lui Dumnezeu prezintă importanță capitală și are
consecințe însemnate asupra comportamentului credincioșilor. Aici
nu este vorba de un antropomorfism al Divinității și nici de
prezentarea în sensul propriu al expresiei „chipul lui
Dumnezeu”. Avem, în cazul de față o distincție semantică
dintre semnificat și semnificant. Expresia în cauză
semnifică faptul omul se deosebește de cealaltă creație
prin anumite constituente esențiale... Doar omul este înzestrat cu
libertate, rațiune, conștiință de sine. Numai el posedă însușiri
asemănătoare cu însușirile Creatorului. Dintre acestea se numără
capacitatea de a crea,
dată în exclusivitate lui și exprimată, mai ales,
prin cultură și civilizație. Dumnezeu a creat ex
nihilo tot ceea ce există și fiecare ființă a primit anumite
calități specifice, dar, dacă observăm capacitățile tuturor
ființelor aduse la existență, constatăm că nici una nu are
facultățile creatoare ale omului. Unele se manifestă în domeniul
cunoașterii, pe care omul o înmagazinează, o clasifică, o
prelucrează și o ameliorează permanent, altele se manifestă în
domeniul tehnicii, care asociată și susținută de cunoaștere,
duce la realizări tot mai noi, mai înalte, mai îndrăznețe, iar
altele se referă la
artele frumoase prin care se exprimă trăirea valorilor estetice...
Totalitatea
creațiilor noastre materiale și spirituale, a operelor noastre
materiale și spirituale alcătuiesc cultura și civilizația umană.
De la început, trebuie să spunem că, față de această cultură
și civilizație, Biserica Ortodoxă a adoptat o atitudine de
evaluare critică și receptare selectivă. În viziunea ortodoxă,
orice manifestare a creativității culturale a omului are valoare,
dar nu întotdeauna integral valoare pozitivă. Cultura și civilizația
nu se justifică prin sine fără raportare la celelalte. Sunt nenumărate
exemple de activități umane care constituie un recul și o
degradare a culturii și civilizației. Lagărele de concentrare,
crematoriile naziste, terorismul contemporan, de oriunde ar proveni
și uneori aprobat și susținut de anumite grupări religioase,
exploatarea femeilor și copiilor, genocidurile, concepțiile naționalist-rasiale,
discriminările și epurările, oprimarea minorităților,
distribuirea inegală și nedreaptă a produsului economic al societății,
drogurile, comerțul cu stupefiante și
atâtea alte plăgi sociale sunt doar câteva exemple de
manifestări cu caracter negativ întâlnite în culturi și
civilizații din vremea noastră.
Uneori,
termenul cultură se folosește pentru a indica numai acele manifestări
și realizări artistice denumite culturale. Biserica Ortodoxă nu
procedează însă arbitrar pentru a clasifica și combate manifestări
culturale cu caracter negativ. Aprecierile ei sunt întemeiate pe
experiența a peste două milenii de viață și în virtutea
dreptului la opinie își exprimă liber punctul de vedere.
Obiectivul ei constă în ferirea credincioșilor
de eroarea conform căreia orice creație poate fi acceptată
numai și numai pentru că este etichetată operă de artă.
Ca orice creație umană, opera de artă se supune criticii
în urma analizării din mai multe
puncte de vedere. Astfel, sunt verificate elementele ei estetice,
armonia ei și măsura dar și conținutul mesajului pe care îl
transmite și influența pe care o exercită asupra celor care o văd
sau o ascultă...
Biserica
își formulează și își expune propriul ideal superior. Acesta
este aplicat în comuniunea sfinților, comuniunea celor care înaintează
pe calea sfințeniei în spațiul sacru al locașului de închinare,
de altfel destul de familiar multora dintre noi. Se trăiește
frumusețea creativității omului adaptată la poruncile lui
Dumnezeu. Forme aparte ale bogatei și variatei creații culturale
și de civilizației creștine sunt comunitățile monahale. În
ceea ce privește structura socială a învățăturii Evangheliei,
trebuie spus că acolo se realizează inversarea criteriilor de
apreciere a valorii meritelor, aplicate de obicei în lume. Acolo,
cei dintâi devin slujitori ai trebuințelor celor din urmă.
Sistemul democratic și aristocratic, în sensul de promovare a
celor mai buni, acolo este lăsat în urmă. Se
instaurează dragostea și respectul reciproc ca principii de
reglementare a relațiilor dintre membrii comunității. În acest
fel, stabilirea unor anumite trepte pe care cineva poate avansa în
societatea profană, prin meritele sale, acolo devine de prisos.
Pentru că acolo cel care este superior din punct de vedere
intelectual, sau din punctul de vedere al altor capacități în
comparație cu ceilalți se
folosește de acestea punându-le în slujba comunității, în
slujba ultimului și celui mai smerit frate, nu pentru a se afirma
pe sine. Acolo, arta înseamnă și încearcă să exprime cea mai
înaltă armonie, purificare până la sfințire, transformarea
credincioșilor sfințiți prin lucrarea dreptei Celui Preaînalt,
care umbrește cu harul Său, stropește cu isop, iar păcătoșii
„mai mult decât zăpada se albesc”.
Și așa se restaurează frumusețea cea dintâi, a celor
dintâi creați.
În
Biserică și chilii, icoanele nu sunt opere de artă, nu sunt
simple reprezentări ale chipurilor unor persoane iubite, ele sunt
reprezentări ale transfigurării tainice ale persoanei umane,
atunci când în ființa ei se revarsă harul dumnezeiesc, ceea ce
îi dă buna îndrăzneală
să strige, împreună cu Apostolul Pavel: „nu mai trăiesc eu, ci
Hristos trăiește întru mine”. Muzica nu constituie
o expresie a sentimentelor umane, ci este reflexie a
armoniilor cerești pe care urechea nu le auzit. Acolo cuvântul nu
exprimă cunoștințe sau reflecții, ci inițiază tainic și îndeamnă
spiritual spre înălțare în altă lume; o lume, care deși este
existentă și se revarsă în tot universul, rămâne, totuși, nevăzută
ochilor firești. Acolo arhitectura nu se impune cu aroganță, ci
slujește Liturghia din viața de zi cu zi, „Liturghia de după
Liturghie”, slujește dumnezeiasca Liturghie, care constituie
centrul vieții creștine și aduce întreaga creație la Creatorul
ei cu smerenie și adâncă mulțumire. Mediu înconjurător
natural, creația lui Dumnezeu, acolo se bucură de respect, este
ocrotită și păstrată fără să se atenteze la integritatea ei
și fără să se abuzeze și să se forțeze capacitatea de producție.
Societatea creștină autentică este cea mai desăvârșită
realizare a culturii și civilizației. Știința slujește binele,
bunurile materiale sunt distribuite acolo în funcție de trebuințele
fiecăruia...
Desigur, în
afara comunităților monahale, în societățile contemporane, deși
în majoritatea lor creștine și multiculturale, nu se aplică
stilul de viață comunitar, călugăresc. Nici nu se poate cere
membrilor acestor comunități să adopte acest mod de viață. Cu
toate acestea este clar, și de aceea ușor de înțeles, că
principiile filantropice (n.n. iubirea de om) ale Evangheliei au
exercitat o influență puternică asupra comunităților creștine
și, de-a lungul veacurilor, le-au dat o mireasmă specifică și o
culoare aparte. Acest fapt este evident mai ales acolo unde credința
și evlavia sunt mai puternice, așa cum se întâmplă în România.
Cei care au vizitat mai multe țări creștin-ortodoxe
sesizează imediat diferențele, își dau seama de aroma
mirului Sfânt persistentă în atmosfera vieții sociale ortodoxe.
În
ciuda imperfecțiunilor din societățile creștine, este evidentă
superioritatea culturii și civilizației creștine. De aceea
trebuie să căutăm căile pe care societățile contemporane pot
accepta principiile de viață enunțate. Creșterea influenței
culturii și civilizației creștine autentice este garantul pentru
ameliorarea nivelului de trai, asigurarea prosperității și dobândirea
fericirii.
...Coincidența a făcut ca în acea duminecă, la Liturghie,
să se citească Pilda semănătorului din Evanghelia Sf. Luca. Cum
se cinsteau Sfinții Părinți
de la cel de al VII Sinod Ecumenic, s-a citit și rugăciunea lui
Iisus pentru Sine, pentru apostoli și pentru toți credincioșii
din Evanghelia Sf. Ap. Ioan. După
ce a spus: „În lume necazuri veți avea; dar îndrăzniți. Eu am
biruit lumea”, Iisus se roagă: „Părinte Sfinte, păzește-i în
numele Tău, în care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem și
Noi...ca să fie deplină bucuria Mea în ei.” Desigur, o
coincidență semnificativă.
|