| În acest fel, ziua de 16 octombrie
            dobândește o semnificație emblematică și simbolică: „Cei
            doi reprezentanți ai lumii creștine, catolic și ortodox se regăsesc
            aici sub semnul înțelepciuni  și
            toleranței”. Înțelepciune ca mod de a fi în armonie cu tot
            ce ne înconjoară și poate face din toleranță, ca bunăvoință 
            și generozitate , un  principiu
            de echilibru al lumii din lăuntrul și din afara omului.
             
            
             Cultura
            și civilizația în viziunea Bisericii 
            
             SS
             Bartolomeu I
            a început prin a-și exprima bucuria și mulțumirea „pentru
            respectul și dragostea față de marea Biserică a lui Hristos,
            Biserica mamă din Constantinopol, dragoste concretizată în acest
            moment, în acest act, care, deși privește persoana smereniei
            noastre, credem, totuși că-și are sorgintea în aprecierea și
            considerația Dvs. față de întreaga activitate spirituală desfășurată
            de Patriarhia Ecumenică, atât în trecutul său istoric, cât și
            în contemporaneitate.” În continuare, Sanctitatea Sa a împărtășit
             câteva gânduri despre
            „Cultura și civilizația în viziunea Bisericii”, temă de o
            acută actualitate a lumii noastre. Redăm, în continuare, 
            câteva fragmente din acest discurs de recepție. 
            „După cum cunoașteți, Biserica Ortodoxă crede că
            referatul Vechiului Testament despre crearea omului după chipul și
            asemănarea lui Dumnezeu prezintă importanță capitală și are
            consecințe însemnate asupra comportamentului credincioșilor. Aici
            nu este vorba de un antropomorfism al Divinității și nici de
            prezentarea în sensul propriu al expresiei „chipul lui
            Dumnezeu”. Avem, în cazul de față o distincție semantică
            dintre semnificat și semnificant. Expresia în cauză 
            semnifică faptul omul se deosebește de cealaltă creație
            prin anumite constituente esențiale... Doar omul este înzestrat cu
            libertate, rațiune, conștiință de sine. Numai el posedă însușiri
            asemănătoare cu însușirile Creatorului. Dintre acestea se numără
             capacitatea de a crea,
            dată în exclusivitate lui și exprimată, mai ales, 
            prin cultură și civilizație. Dumnezeu a creat ex
            nihilo tot ceea ce există și fiecare ființă a primit anumite
            calități specifice, dar, dacă observăm capacitățile tuturor
            ființelor aduse la existență, constatăm că nici una nu are
            facultățile creatoare ale omului. Unele se manifestă în domeniul
            cunoașterii, pe care omul o înmagazinează, o clasifică, o
            prelucrează și o ameliorează permanent, altele se manifestă în
            domeniul tehnicii, care asociată și susținută de cunoaștere,
            duce la realizări tot mai noi, mai înalte, mai îndrăznețe, iar
            altele  se referă la
            artele frumoase prin care se exprimă trăirea valorilor estetice...
            
            
             Totalitatea
            creațiilor noastre materiale și spirituale, a operelor noastre
            materiale și spirituale alcătuiesc cultura și civilizația umană.
            De la început, trebuie să spunem că, față de această cultură
            și civilizație, Biserica Ortodoxă a adoptat o atitudine de
            evaluare critică și receptare selectivă. În viziunea ortodoxă,
            orice manifestare a creativității culturale a omului are valoare,
            dar nu întotdeauna integral valoare pozitivă. Cultura și civilizația
            nu se justifică prin sine fără raportare la celelalte. Sunt nenumărate
            exemple de activități umane care constituie un recul și o
            degradare a culturii și civilizației. Lagărele de concentrare,
            crematoriile naziste, terorismul contemporan, de oriunde ar proveni
            și uneori aprobat și susținut de anumite grupări religioase,
            exploatarea femeilor și copiilor, genocidurile, concepțiile naționalist-rasiale,
            discriminările și epurările, oprimarea minorităților,
            distribuirea inegală și nedreaptă a produsului economic al societății,
            drogurile, comerțul cu stupefiante și 
            atâtea alte plăgi sociale sunt doar câteva exemple de
            manifestări cu caracter negativ întâlnite în culturi și
            civilizații din vremea noastră.
            
             Uneori,
            termenul cultură se folosește pentru a indica numai acele manifestări
            și realizări artistice denumite culturale. Biserica Ortodoxă nu
            procedează însă arbitrar pentru a clasifica și combate manifestări
            culturale cu caracter negativ. Aprecierile ei sunt întemeiate pe
            experiența a peste două milenii de viață și în virtutea
            dreptului la opinie își exprimă liber punctul de vedere.
            Obiectivul ei constă în ferirea credincioșilor 
            de eroarea conform căreia orice creație poate fi acceptată
            numai și numai pentru că este etichetată operă de artă. 
            Ca orice creație umană, opera de artă se supune criticii
            în urma analizării din mai  multe
            puncte de vedere. Astfel, sunt verificate elementele ei estetice,
            armonia ei și măsura dar și conținutul mesajului pe care îl
            transmite și influența pe care o exercită asupra celor care o văd
            sau o ascultă...
            
             Biserica
            își formulează și își expune propriul ideal superior. Acesta
            este aplicat în comuniunea sfinților, comuniunea celor care înaintează
            pe calea sfințeniei în spațiul sacru al locașului de închinare,
            de altfel destul de familiar multora dintre noi. Se trăiește
            frumusețea creativității omului adaptată la poruncile lui
            Dumnezeu. Forme aparte ale bogatei și variatei creații culturale
            și de civilizației creștine sunt comunitățile monahale. În
            ceea ce privește structura socială a învățăturii Evangheliei,
            trebuie spus că acolo se realizează inversarea criteriilor de
            apreciere a valorii meritelor, aplicate de obicei în lume. Acolo,
            cei dintâi devin slujitori ai trebuințelor celor din urmă.
            Sistemul democratic și aristocratic, în sensul de promovare a
            celor mai buni, acolo este lăsat în urmă.  Se
            instaurează dragostea și respectul reciproc ca principii de
            reglementare a relațiilor dintre membrii comunității. În acest
            fel, stabilirea unor anumite trepte pe care cineva poate avansa în
            societatea profană, prin meritele sale, acolo devine de prisos. 
            Pentru că acolo cel care este superior din punct de vedere
            intelectual, sau din punctul de vedere al altor capacități în
            comparație cu ceilalți  se
            folosește de acestea punându-le în slujba comunității, în
            slujba ultimului și celui mai smerit frate, nu pentru a se afirma
            pe sine. Acolo, arta înseamnă și încearcă să exprime cea mai
            înaltă armonie, purificare până la sfințire, transformarea
            credincioșilor sfințiți prin lucrarea dreptei Celui Preaînalt,
            care umbrește cu harul Său, stropește cu isop, iar păcătoșii
            „mai mult decât zăpada se albesc”. 
            Și așa se restaurează frumusețea cea dintâi, a celor
            dintâi creați. 
             În
            Biserică și chilii, icoanele nu sunt opere de artă, nu sunt
            simple reprezentări ale chipurilor unor persoane iubite, ele sunt
            reprezentări ale transfigurării tainice ale persoanei umane,
            atunci când în ființa ei se revarsă harul dumnezeiesc, ceea ce
            îi  dă buna îndrăzneală
            să strige, împreună cu Apostolul Pavel: „nu mai trăiesc eu, ci
            Hristos trăiește întru mine”. Muzica nu constituie 
            o expresie a sentimentelor umane, ci este reflexie a
            armoniilor cerești pe care urechea nu le auzit. Acolo cuvântul nu
            exprimă cunoștințe sau reflecții, ci inițiază tainic și îndeamnă
            spiritual spre înălțare în altă lume; o lume, care deși este
            existentă și se revarsă în tot universul, rămâne, totuși, nevăzută
            ochilor firești. Acolo arhitectura nu se impune cu aroganță, ci
            slujește Liturghia din viața de zi cu zi, „Liturghia de după
            Liturghie”, slujește dumnezeiasca Liturghie, care constituie
            centrul vieții creștine și aduce întreaga creație la Creatorul
            ei cu smerenie și adâncă mulțumire. Mediu înconjurător
            natural, creația lui Dumnezeu, acolo se bucură de respect, este
            ocrotită și păstrată fără să se atenteze la integritatea ei
            și fără să se abuzeze și să se forțeze capacitatea de producție.
            Societatea creștină autentică este cea mai desăvârșită
            realizare a culturii și civilizației. Știința slujește binele,
            bunurile materiale sunt distribuite acolo în funcție de trebuințele
            fiecăruia...
            
             Desigur, în
            afara comunităților monahale, în societățile contemporane, deși
            în majoritatea lor creștine și multiculturale, nu se aplică
            stilul de viață comunitar, călugăresc. Nici nu se poate cere
            membrilor acestor comunități să adopte acest mod de viață. Cu
            toate acestea este clar, și de aceea ușor de înțeles, că
            principiile filantropice (n.n. iubirea de om) ale Evangheliei au
            exercitat o influență puternică asupra comunităților creștine
            și, de-a lungul veacurilor, le-au dat o mireasmă specifică și o
            culoare aparte. Acest fapt este evident mai ales acolo unde credința
            și evlavia sunt mai puternice, așa cum se întâmplă în România.
            Cei care au vizitat mai multe țări creștin-ortodoxe 
            sesizează imediat diferențele, își dau seama de aroma
            mirului Sfânt  persistentă în atmosfera vieții sociale ortodoxe. 
            
             În
            ciuda imperfecțiunilor din societățile creștine, este evidentă
            superioritatea culturii și civilizației creștine. De aceea
            trebuie să căutăm căile pe care societățile contemporane pot
            accepta principiile de viață enunțate. Creșterea influenței
            culturii și civilizației creștine autentice este garantul pentru
            ameliorarea nivelului de trai, asigurarea prosperității și dobândirea
            fericirii. 
            
            ...Coincidența a făcut ca în acea duminecă, la Liturghie,
            să se citească Pilda semănătorului din Evanghelia Sf. Luca. Cum
            se cinsteau  Sfinții Părinți
            de la cel de al VII Sinod Ecumenic, s-a citit și rugăciunea lui
            Iisus pentru Sine, pentru apostoli și pentru toți credincioșii
            din Evanghelia Sf. Ap. Ioan.  După
            ce a spus: „În lume necazuri veți avea; dar îndrăzniți. Eu am
            biruit lumea”, Iisus se roagă: „Părinte Sfinte, păzește-i în
            numele Tău, în care Mi i-ai dat, ca să fie una precum suntem și
            Noi...ca să fie deplină bucuria Mea în ei.” Desigur, o
            coincidență semnificativă. |