140 de ani de la înființarea
Senatului României
Alexandru Ioan
Cuza, promulga în 3/15 iulie 1964 „Statutul desvoltător al
Convenției de la Paris” prin care se constituia Corpul
Ponderator, întrunit în prima sa ședință în luna decembrie a
aceluiași an. La 6 decembrie 1864, în Răspunsul la Mesajul
Tronului se sublinia că „Senatul nu va pierde niciodată din
vedere că misiunea sa cea mai importantă este aceea de a menține
echilibrul între puterile Statului, precum și de a apăra, pentru
a le întări, pactul fundamental și libertățile noastre
publice.”
La cea de a 140-a
aniversare, Academia Română și Senatul României au organizat o
sesiune omagială, prilej de rememorare a istoriei, de a
descifra din noianul evenimentelor, câte și cum au fost,
pe cele generatoare de progres, ce dau puterea necesară împlinirii
atât de fireștilor speranțe de demnitate. Cu deosebire au fost
evocate momentele care reliefează rolul pe care această instituție
l-a avut și îl are în modernizarea statului, democratizarea
societății românești, pentru promovarea unei imagini reale a României
între-o Europă Unită și într-o lume care se globalizează. Au
fost evocate mari personalități, rămase pentru de-a pururi modele
de conștiință națională, de fericită și atât de rară îngemănare
a vorbelor înaripate cu fapte ziditoare de istorie. Au fost
prezentate lucrările „Istoria Senatului României” și
„Discursuri și dezbateri parlamentare 1864-2004”, câteva
exemplare fiind donate Academiei.
În cadrul
sesiunii au
fost înmânate medalia jubiliară „140 de ani
de la înființarea Senatului” și cele două cărți
următoarelor personalități:
acad. Dan Berindei, președintele Secției de Științe Istorice și
Arheologie, acad. Maya Simionescu, acad. Florin Filip, acad. Marius
Iosifescu și acad. Gheorghe Vlăduțescu, vicepreședinți ai
Academiei Române, acad. Victor Voicu, secretar general al Academiei
Române, dr. Florin Constantiniu, membru corespondent al Academiei
Române și prof. univ. dr. Ioan Scurtu.
Sub
necesarul semn al echilibrului
În deschidere,
acad. Eugen Simion, președintele
Academiei Române, a amintit că Academia a fost înființată la
doar câțiva ani după Senat și că, de-a lungul timpului, cele
două instituții fundamentale au colaborat în temeiul respectului
și încrederii. Camera Superioară a Parlamentului a beneficiat de
competența și prestigiul unora dintre cei mai distinși membrii ai
Academiei Române, care au fost membrii sau
președinți ai senatului, au participat la lucrări, au
propus legi, pe care, uneori, au reușit să le impună. Ei au fost:
Nicolae Kretzulescu, Dimitrie Sturdza, Nicolae Gane,
Petre S. Aurelian, Th. Rosetti, Niculai
Costăchescu, Alexandru
Lapedatu, Nicolae Iorga. P.S. Aurelian și Alexandru Lapedatu au
ocupat, pe timpul mandatului lor, concomitent funcțiile de președinte
al Senatului și al Academiei Române.
Au fost apoi
mari oameni politici membri ai Academiei: Ion C. Brătianu,
Ion I. C Brătianu, Constantin C. Arion, Iuliu Maniu, Constantin C.
Angeelescu, Gheorghe Tătărescu, Vespasian V. Pella,
Spiru Haret, patriarhii Miron Cristea și Nicodim Munteanu ș.a.
În conformitate cu prevederile Constituției, începând din
1923, președinții Academiei Române au fost senatori de drept:
Iacob C. Negruzzi, Emil Racoviță, Ioan Bianu, Ludovic Mrazec,
Alexandru Lapedatu, Constantin Rădulescu Motru, Ion TH. Simionescu,
Dimitrie Gusti și Andrei Rădulescu.
Trecută în
istorie, activitatea academicienilor-senatori a rămas ades reper și
să amintim doar, legile inițiate de Spiru Haret și Constantin c.
Angelescu de așezare pe baze solide a învățământului românesc.
În cursul dezbaterilor, academicienii-senatori au propus soluții
privind dezvoltarea unor ramuri ale economiei naționale, a inițiat
și susținut măsuri pentru promovarea științei și culturii sau
și-au argumentat imbatabil puncte de vedere în unele probleme
grave ale politicii externe a României.
Buna colaborarea
dintre cele două instituții continuă și azi, unele dintre cele
mai recente documente apoptă fiind Legea privind retrocedarea pădurilor
și Legea recuperării bunurilor urbane, a clădirilor care au aparținut
Academiei. Felicitând membrii Senatului pentru activitatea pe care
o desfășoară, acad. Eugen Simion a reamintit că „ nu putem
fi o națiune puternică dacă nu suntem, înainte de orice, o națiune
culturală.”
Din mesajul
transmis de Nicolae Văcăroiu,
președintele Senatului, citit de prof. dr. Gheorghe Buzatu, vicepreședinte,
reținem „Senatul și-a dovedit de-a lungul vremii
responsabilitatea istorică fașă de interesul public. Pe plan
intern, a asigurat, în fiecare epocă, legile necesare ordinii,
stabilității, prosperității. Circumscrise acestei sfere,
considerăm relevante conexiunile dintre primul Corp ponderator și
primul Corp Academic, Societatea Literară Română, denumirea dintâi
a Academiei Române. După o prezentare
sintetică a activității din ultimii ani, în mesaj se arată
că, răspunzând cerințelor vremii,
„Senatul s-a modernizat și a modernizat România, a
consolidat dimensiunea constituțională, s-a dovedit flexibil,
deschis înnoirilor, viabil, util și rezistent în fața
vicisitudinilor.”
Prea Fericitul Părinte
Teoctist,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, membru de onoare al Academiei
Române, a vorbit despre forul cel mai de seamă al modernității
românești, al cărui principiu este și cel Academiei Române de
„a aduce echilibru și o linie importantă în știință, în
cultură, în toate domeniile de activitate.” Cu acest prilej,
Prea Fericirea Sa Părintele Teoctist a amintit de construirea
Catedralei Neamului, aprobată de Parlament „care este nu
numai a Bisericii Ortodoxe Române, ci a întregului popor.”
Mai presus de toate discuțiile, trebuie să biruiască
„credința neamului nostru, a unității lui, a drepturilor
lui.”
În cuvântul său,
de Mircea Ionescu Quintus,
fost președinte al Senatului, și-a exprimat speranța ca membrii viitorului Parlament își
vor „îndeplini mai cu vrednicie îndatoririle, vor fi mai
aproape de nevoile oamenilor, atât de multe și îndreptățite și
să spele o imagine nefavorabilă și, uneori nedreaptă, în așa
fel încât poporul să fie sigur că își are în Parlamentul României
reprezentanți adevărați, interesați să îndeplinească
legitimele lor dorințe și năzuințe.”
Principiul
echilibrului tutelează ambele instituții, făcând posibilă
colaborarea în rezolvarea unor probleme fundamentale ale
prezentului și viitorului: în Senat, echilibrul( dorit mereu și
realizat în funcție de împrejurări) dintre forțele politice; în
Academie, echilibrul între diferite domenii ale științei și
culturii, între consacrare și cercetare fundamentală.
„Pe
principii se fac revoluții, pe afaceri, nu”
Acad. Dan
Berindei a înfățișat o adevărată odisee a instituției
senatului în Europa și la noi, cu cei erau pentru înființarea
acesteia și cei care se opuneau, pentru a ajunge la lovitura de
stat din 2 mai 1864, când Al. I. Cuza a instituit Senatul României,
după modelul bonapartist. Senatul era conceput ca o instituție
care voia să sprijine opera de reformă a domnitorului și
membrii lui puteau fi numiți sau aleși de domnitor, după
„poziția pe care o aveau față de opera de reformă.”
După înlăturarea lui Al. I. Cuza, Senatul a mai funcționat până
la încheierea misiunii, la 18 martie 1866. Constituția a stabilit
existența pe mai departe a sistemului bicameral, dar într-o formă
nouă în ceea ce privea Senatul, după modelul Constituției
Belgiei din 1831. În această nouă formă, Senatul a ființat
peste o jumătate de veac, „Constituția din 1923 accentuându-i
caracterul democratic”. În timp, Senatul s-a „afirmat
ca o instituție tradițională, care și-a justificat pe deplin
existența și utilitatea.”
În continuare,
dr. Florin Constantiniu, a pornit de la ideea de „corp
ponderator” și matur între cele două
orientări - spiritul
muntenesc, deschis înnoirilor, liberalist și spiritul critic,
moldovenesc, mai conservator. S-au confruntat, concepții, idei,
personalități și din multele exemple a fost alesă poziția lui
Petre P. Carp, „pilduitoare pentru viața politică românească”,
chiar dacă, dată fiind complexitatea vieții politice, nu a fost
înțeles nici de contemporani și nici de urmași. De la el ne-au rămas
aceste cuvinte emblematice: „pe principii se fac revoluții,
pe afaceri, nu”. După 1990, opinia publică începe să fie
conștiința puterii ei și ar trebui să aleagă
oamenii politici capabili să servească interesul național,
care au de învățat mult de la înaintași.
Da, istoria este
necesară, este o carte vie și desconsiderarea ei se întoarce, ca
pedeapsă, împotriva celor care o ignoră. Cum se știe, în Senat,
ca organism reprezentativ al culturii românești, alături de cei
aleși, erau și senatorii de drept, despre care a vorbit, pe larg, Ioan Scurtu. Parlamentul
ales în 1939 a fost dizolvat la 5 septembrie 1940, când Carol al
II-lea a încredințat puterea generalului Antonescu. După 1946,
viața parlamentară și-a reluat activitatea, însă cu o singură
cameră - adunarea deputaților. După 1990, Senatul a reapărut pe
scena noastră politică, dar fără senatori de drept. Cât de
pozitivă sau nu a fost această categorie privilegiată de
senatori? Documentele arată că „majoritatea covârșitoare a
senatorilor, „cea mai consistentă elită politică”, a
oferit acestei instituții nu numai prestigiul propriei lor
personalități, ci și abordări profesioniste și de înaltă ținută
intelectuală...Instituții reprezentative - cum sunt Biserica,
Justiția, Armata, Academia Română, Universitățile - au putut să-și
exprime direct punctele de vedere și să vină cu soluții
adecvate.”
Abordând tema
„Senatul și idealul unității tuturor Românilor”,
prof. univ. dr. Gheorghe
Buzatu, extinzând-o la ambele camere, a prezentat pe larg la
trei episoade. Dar, mai întâi o precizare esențială: „în
perioada în care a funcționat sistemul bicameral (1864-1940 și
1990-2004), toate problemele fundamentale ale României au fost dezbătute
și multe și-au aflat soluționarea în Parlamentul de la București.”
Revenind, primul episod a fost cel din decembrie 1916, când Moldova
a ajuns să „poarte stindardul luptei întregului popor pentru
eliberarea și refacerea țării, devenind nu numai centru al
rezistenței românești”. Al doilea, după 1 decembrie 1918,
când trebuia ca „România mare să devină și România Nouă,
un stat al tuturor cetățenilor, liberi și egali în fața
legilor. A urmat anul 1940, când „acțiunea brutală a
Moscovei a inaugurat procesul prăbușirii
României Mari.” Atunci, Nicolae Iorga, acest
„apostol al neamului românesc” a înaintat un Protest,
în care se spune că „nu pot admite ca în orice formă legală
să se dea recunoaștere legală în numele statului și poporului
român la ceea ce nu este decât o uzurpație determinată de
confuzia de noțiuni, firește trecătoare, a unei epoci de criză fără
pereche.” Este doar unul dintre multele exemple care au fost
analizate cu nuanțări de natură să contribuie la înțelegerea
unei atitudini politice pilduitoare.
Și
dacă, așa cum s-a spus, mass-media se arată ades interesată doar
de aspectele ce umbresc activitatea de azi a Senatului și asta
poate părea nedrept, n-ar trebui să fie cu prea mare supărare. E
rostul ei și o face spre îndreptare. Dar, trebuie spus, că
momentele de referință, personalitățile-model trebuie evocate
spre urmare. E și acesta un factor de echilibru, deoarece, așa cum
spunea E.A. Freedman, „Istoria este politică în trecut, iar
politica - istorie în prezent.”
|