Centenarul zborului lui Traian Vuia, din 18 martie 1906, de la Montesson a fost marcat de o sesiune omagială, desfășurată pe 17 martie în aula Academiei Române și organizată de Secția de Științe tehnice și Comitetul Român de istoria și filosofia științei și tehnicii (CRIFST) ale Academiei Române.
După cuvântul de deschidere rostit de acad. Eugen Simion, președintele Academiei Române, au urmat comunicările:
„Un zbor istoric”, susținută de acad. Virgiliu Niculae
Constantinescu; „Traian Vuia și avioanele sale
profetice”, de Comandor Paul Sandachi, „Monoplanul Vuia
(1903-1908)”, de ing. Vasile Buiu; „Ideile tehnice ale lui Traian
Vuia”, de Gl. maior. ing. Dumitru Prunariu; „Consecințe ale zborului lui Traian Vuia. Învățământul superior românesc de aviație”, de prof. dr. ing.
Stelian Găletușe.
Născut la 20 august 1870, Traian Vuia s-a dovedit, încă din copilărie deosebit de dotat pentru studiu, cu o reală pasiune pentru mecanică, cu visul ca, odată, să poată zbura. A început studiile la Politehnica din Budapesta, dar din cauza lipsurilor, a fost nevoit să le abandoneze și să urmeze facultatea de drept, disciplină în care și-a luat și doctoratul cu magna cum laude. A rămas însă fidel pasiunii sale și a continuat să studieze de unul singur, concepând un project
d’aéroplane-automobil. Memoriul depus la Academia de Științe din Paris în 1903 nu a fost acceptat, dar perseverent și cu ajutorul unor prieteni a început să construiască aparatul său în 1904. La sfârșitul anului 1905, aeroplanul său era gata, oferind posibilitatea unui zbor scurt, dar demonstrând concepția că un aeroplan cu tren de aterizare poate decola. Era la 18 martie 1906, la Montesson, lângă Paris, unde și în acest an au fost organizate manifestări omagiale.
Prezentând amănunte tehnice ale zborului, acad. V.N. Constantinescu a prezentat ecourile pe care le-au avut primele zboruri, care a amintit și de valoarea primelor zboruri ale fraților Wright.
„Realizarea lui Traian Vuia din 18 martie 1906, expusă ca idee la Academia de Științe din Paris în 1903, are, fără îndoială prioritate într-o istorie a aviației total obiectivă. Rămâne și astăzi o datorie de onoare pentru cei din aviație, în primul rând pentru români, aceea de a insista asupra meritelor marelui pionier al aviației care a fost Traian Vuia.”
Cu acest prilej, în sala de expoziții a Bibliotecii Academiei Române a fost deschisă o expoziție „Traian
Vuia”.
Deschiderea expoziției Traian Vuia
(Sala de Expoziții a Bibliotecii Academiei Române)
|