Cea
mai mare parte a cuprinsului revistei este dedicată împlinirii a cinci
sute de ani de la trecerea la cele veşnice a celui care a intrat în conştiinţa
neamului ca Ştefan cel Mare şi Sfânt, fiind publicate integral
comunicările prezentate la sesiunea omagială ce i-a fost consacrată în
ziua de 30 iunie 2004. Sintetizând motivele pentru care avem nevoie de
mitul lui Ştefan cel Mare, acad. Eugen Simion, preşedintele
Academiei Române, subliniază că el reprezintă „partea noastră
cea bună”, cum spune filosoful. Este „acea care nu trădează,
nu se vinde, nu-şi pleacă oricând şi oricum capul, nu râvneşte la
bunurile care nu sunt ale lui, nu ataca decât pentru a se apăra, nu
batjocoreşte tradiţia şi nu strică firea omului prin măsuri
necugetate.” Pentru Ion Iliescu, preşedintele României,
personalitatea uriaşă a lui Ştefan cel Mare „ne apare ca o
veritabilă sinteză a celor două Europe, la fel ca arhitectura
moldovenească a epocii, promovată de el şi rezultată din îmbinarea
stilului bizantin cu cel gotic, admirabilă sinteză şi expresie a
sufletului românesc, aflat într-un moment de splendidă afirmare
creatoare.” Moldova din timpul domniei sale reprezintă
„apogeul procesului de structurare a entităţilor statale româneşti,
care încep să-şi asume o serie de responsabilităţi importante în
zona central-sud-est europeană, într-un moment în care lumea era încă
marcată de evenimentul traumatizant al căderii Constantinopolului,
bastionul creştinătăţii răsăritene.” Acad. Dan Berindei înfăţişează
pe larg felul în care Ştefan cel Mare este prezent în conştiinţa românilor,
ilustrând generos cu scrierile cronicarilor şi ale marilor istorici,
pentru a încheia subliniind că „ se cuvine să nu îngăduim ca
generaţiile viitoare să-şi uite datoria de recunoştinţă faţă de
cel care a fost marele domn al Moldovei.” PF Teoctist,
Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, evocă „chipul şi
vredniciile acestui domnitor român pe care Sfântul Sinod al Bisericii
noastre l-a rânduit , acum doisprezece ani, în ceata sfinţilor.”
Epoca lui Ştefan cel Mare a fost una de afirmare a conştiinţei europene
a poporului român şi acad. Ştefan Ştefănescu argumentează
convingător că „prin
măsurile întreprinse de domn în planul vieţii social-economice,
organizării militare şi dezvoltării culturale, s-a impus ca una dintre
marile epoci ale istoriei românilor, da largă afirmare a statalităţii
lor şi de forjare a unei tradiţii politice româneşti cu valenţe
europene.” Acad. Răzvan Theodorescu , ministrul Culturii şi
Cultelor situează arta ştefaniană „între sumă şi sinteză”,
înfăţişându-l ca pe un înaintemergător. Mai departe, prof. Gheorghe
Mihăilă, membru corespondent al Academiei Române, prezintă
„Letopiseţul de când s-a început Ţara Moldovei”, alcătuit
în limba slavonă la curtea lui Ştefan cel Mare şi a fiului său
Bogdan. Ca o posibilă concluzie, prof. Alexandru Zub, membru
corespondent al Academiei Române, scrie despre „Repere simbolice în
posteritatea ştefaniană”, în fapt despre Ştefan cel Mare ca
„simbolul care fortifică în felul său realitatea umană şi potenţează
istoria.” Tot lui Ştefan cel mare îi sunt consacrate şi
articolele semnate de Ilie Luceac, de la Universitatea Naţională
din Cernăuţi şi Vasile
Tomescu.
Următoare
secţiune a revistei este dedicată centenarului Petre Pandrea
şi se deschide cu un fragment din volumul inedit, aflat sub tipar
„Turnul de ivoriu.” Despre personalitatea lui Petre Pandrea
scriu acad. Eugen Simion - „Irepresibilul Petre
Pandrea” -, acad. Gheorghe
Vlăduţescu - „Preţul utopismului”, - Dumitru Radu
Popescu, membru corespondent al Academiei Române, -
„Metamorfozat într-o lebăda” -, Eugen Uricaru, preşedintele
Uniunii Scriitorilor - „Un om liber, Petre Pandrea” şi Nadia
Marcu Pandrea - „Centenar Petre Pandrea.”
Reţine
atenţia Declaraţia Academiei Române în legătură cu Proiectul
de exploatare minieră de la Roşia Montană, în care se reafirmă
că „proiectul nu
reprezintă o lucrare de interes public în folosul economiei naţionale,
care să justifice efectele colaterale şi riscurile asociate cu aceasta
şi prin urmare recomandă abandonarea sa.”
Acad.
Aurel Iancu pledează „Pentru o interpretare corectă a
sistemului de inovare”.
La
împlinirea a 175 de ani de la naşterea lui Dionisie Pop Marţian,
acad. Iulian Văcărel îl prezintă ca „fervent a susţinător
al protecţionismului industrial”.
La
o sută de ani de la naşterea acad. Dan Giuşcă (1904-2004)
acad. Dan Rădulescu şi prof. Nicolae Anastasiu scriu
despre activitatea sa ştiinţifică şi didactică.
Recapitulând
trecutul ştiinţei, prof. Gleb Drăgan, membru corespondent al
Academiei Române, descifrează unele dintre tendinţele viitoare de
dezvoltare a cunoaşterii, care prefigurează „un salt intelectual
mult mai mare decât cel produs de evoluţia fizicii, a biologiei, a
informaţiei.”
Pornind
de la lucrările unei sesiuni ştiinţifice, prof. Victor Giurgiu,
membru corespondent al Academiei Române, atrage atenţia asupra răspunderii
pe care o avem faţă de destinul viitor al pădurii româneşti, de
această dată din punctul de vedere al tipologiei forestiere. De altfel,
avem datoria să subliniem că distinsul om de ştiinţă nu-şi precupeţeşte
eforturile pentru a atrage atenţia, cu noi şi noi argumente ştiinţifice,
asupra stării pădurii româneşti. Mai mult, de fiecare dată, avansează
şi propuneri, întemeiate ştiinţific şi, din nefericire, se pare că
cei care pot şi au datoria să
întreprindă măsurile necesare par a fi orbi la o realitate evidentă şi
surzi la semnalele de alarmă ale cercetătorilor şi oamenilor de ştiinţă.
Sub
genericul Culturologie, pot fi citite articolele sub „Începuturile
gândirii filosofice româneşti la Dimitrie Cantemir”, da acad. Alexandru
Surdu, „Structuri literare de tip cavaleresc în Letopiseţul Ţării Moldovei al lui Grigore Ureche”, de Ion
Militaru, „Oedip, Oreste şi Ignat. Mitologia paricizilor în
superstiţiile româneşti şi în tragedia antică”, de Cristina
Bistriceanu, „Circulaţia cărţii în spaţiile româneşti în
secolele XVII-XVIII” de Tudor Nedelcea. Mai reţin atenţia articolele „Etnografie şi
ortografie”, de Paul Miron de la Universitatea din Freiburg,
„Suplex Libellus -expresia radicalizării şi împlinirii conştiinţei
naţionale”, de Mircea Mâciu.
Să
remarcăm că ilustraţiile revistei sunt reproduceri din albumul "Artă
şi civilizaţie în timpul lui Ştefan cel Mare" de Răzvan
Theodorescu, Ion Solcanu şi Tereza Sinigalia, lansat cu
prilejul acestei sesiuni omagiale.
Ultimele
pagini ale revistei sunt consacrate relatării manifestărilor academice
din această perioadă, semnată de Elena Solunca Moise.
|