|
|
|
Tânărul Eugen Ionescu
Autor: Eugen Simion |
|
Cartea acad.
Eugen Simion, apărută în preajma
centenarului nașterii lui Eugen
Ionescu (1909-1994), răspunde, cum
mărturisește distinsul critic, unei
întrebări esențiale: „Ce
datorează Eugèn Ionesco lui Eugen
Ionescu?”, altfel spus, cu ce
zestre culturală și intelectuală a
plecat autorul Rinocerilor în
Franța.
Sintetic formulat
și demonstrat pe parcursul a peste
400 de pagini răspunsul este limpede
formulat:
„Tânărul
Ionescu nu e deloc un caligraf care
face doar giumbușlucuri, cum cred
mulți dintre contemporanii săi,
nu-i, oricum, numai eseistul
capricios care se întoarce din
drumul spre redacție și distruge
articolul negativ pentru a scrie
altul, eminamente encomiastic sau
invers, este un intelectual
autentic, cu simț metafizic și
serioasă cultură literară, este un
spirit înspăimântat de existență, în
fine, tânărul de existență, în fine,
tânărul Ionescu nu se simte bine
nicăieri și…el gândește că, de-ar fi
francez, ar fi genial”. |
Titlurile celor
21 de capitole capitolelor sugerează
un adevărat itinerar existențial și
punctăm dintre ele: „Literatura și
lumina primei zile”, „NU. Un
exercițiu de «ego- critică»”, „Ce-i
place, dar mai ales ce nu-i place
tânărului Eugen Ionescu”, „Generația
Tânără”, „Portrete și autoportrete
în oglindă. O conciliere istorică”,
„Despre «dezențializarea
literaturii» și efectele nefaste ale
revoluțiilor. Întoarcerea
democrațiilor spre religie”,
„Autobiografia unui «băiat
frământat», cuprins deseori de o
«panică înfiorătoare», „Un spirit
religios”, „Descoperirea, în fine, a
teatrului…”, „Cum vede Eugen Ionescu
lumea românească. Exerciții de
psihologie socială și literară”.
Ultimul capitol
creionează răspunsuri la întrebarea:
„Ce-a primit și ce-a dat Eugen
Ionescu literaturii române?!” Cert,
formația sa intelectuală și
artistică este una românească din
timpul său și are ceva dintr-un mod
de a fi, a gândi și exprima. Ce a
lăsat: o eseistică excepțională,
„care a început să dea roade în
spiritul noilor generații”, un mod
„desolemnizat de a trata literatura
și a creat „prima anti-piesă (în
varianta teatrului absurdului) în
limba română: „Englezește fără
profesor”. Împreună marchează
„începutul unei mari cariere
europene și a unei școli a
absurdului”.
La cea de a doua
ediție, îmbogățită cu aproape o sută
de pagini, această carte adaugă la
voluminoasa bibliografie dedicată
lui Eugen Ionescu pagini sub multe
aspecte inedite despre formarea
spirituală marelui dramaturg, scrise
cu acribia istoricului literaturii
și cu spiritul de finețe propriu
omului de cultură Eugen Simion. |
|
|
|
|
|