|
În noua sa carte, acad.
Gh.
Vlăduțescu provoacă cititorul
afirmând că Grecia filosofică nu
este pur și simplu istorie, că
prezența ei poate fi reperată în
toate problemele filosofiei, chiar
dacă nu este ușor de recunoscut. Din
această perspectivă, revenirea la
fundamentele grecești nu este, nici
pe departe, o reîntoarcere în timp,
pentru că „ceea ce este mai înainte
în ordinea istoriei, s-ar putea
spune după Hegel, este în urmarea
faptului că este anterioară în aceea
a sistemului”.
Cum anume , după
Hegel, „cele ulterioare le conțin în
sine ca suprimate pe cele
anterioare”, este demonstrat de-a
lungul a zece capitole - „Paradoxal
și aporetic”, „Ființă și neființă”,
„Principiu și cauză”, „Act și
putință”, „Necesitate și hazard”,
„Universal și individual”,
„Eternitate și timp”, „Absolut și
relativ”, „Ființă și mișcare”,
„Corpul și sufletul”. |
Simpla enumerare
a titlurilor este relevantă
pentru concepția avansată:
„Metafizica grecilor nu este
întemeietoare întrucât, temporal,
premerge. Cam ca geometria
euclidiană sau, asemenea acesteia,
ea întemeiază, întrucât identifică
«elementele». Reîntoarcerea la
acestea nu este istorică și, deci,
faptul că este «primul cerc» nu are
nicio legătură esențială cu
vechimea. Mai înainte în ordinea
istoriei este, numai dacă e, în
primul rând, sistematic”. |