La 35 de ani după cosmos
În perioada
14-22 mai 1981,
cosmonautul
Dumitru-Dorin
Prunariu a
devenit primul
român care a
realizat un zbor
în spaţiul
cosmic. Momentul
istoric a fost
marcat de
Academia Română
în cadrul
sesiunii
aniversare „35
de ani de la
primul zbor în
spaţiul cosmic
al unui român”
dedicată
personalităţii
cosmonautului
Dumitru-Dorin
Prunariu, membru
de onoare al
Academiei
Române. Biroul
de presă al
Academiei Române
l-a invitat pe
dr. ing.
cosmonaut
Dumitru-Dorin
Prunariu la
dialog şi a
încercat să afle
de la singurul
cosmonaut român
- deocamdată -
câteva dintre
amănuntele
călătoriei sale
spaţiale.
Cătălin
Mosoia: 6
mai 2016. Clubul
academicienilor.
Dumitru-Dorin
Prunariu. Ajunul
unui eveniment
important pare
să fie cel mai
încărcat de
emoţie. Cum este
să te afli în
ajunul primului
zbor cosmic?
Dumitru-Dorin
Prunariu:
Bine pusă
problema. În
ajunul oricărui
eveniment ai
emoţii. Eram perfect
conştient că mă
aflu în faţa
unui eveniment
istoric, atât
pentru România,
cât şi pentru
mine personal.
Pregătirea a
fost complexă,
cu multe
situaţii
dificile pe care
a trebuit să le
depăşesc. Cu
toate acestea,
cele mai mari
emoţii le-am
avut cu o zi
înainte de
lansare. Ai
emoţii
gândindu-te cum
ar urma să
decurgă un
eveniment major,
istoric, pe care
urmează să-l
trăieşti în
premieră.
Emoţii, nu
pentru că aveam
îndoieli în ceea
ce priveşte
pregătirea mea,
ştiam că sunt
foarte bine
pregătit -
cunoşteam foarte
bine nava, ştiam
teoretic ce mă
aşteaptă în
cosmos,
documentaţia de
bord o cunoşteam
la perfecţie,
parcursesem sute
de ore la
simulator, dar
nu trecusem
niciodată live
prin toate
aceste
evenimente. În
afara lansării
propriu-zise,
trebuia să mă
raportez şi la o
serie întreagă
de alte
elemente, care
a trebuit să
fie puse la
punct, în
principal,
legate de
logistica
organizării
zborului cosmic.
Neoficial,
aflasem la
Baikonur că
lansarea noastră
fusese
planificată
pentru data de
11 mai, apoi am
înţeles că a
fost amânată
pentru 12 mai
din considerente
tehnice. În
final, s-a decis
ca zborul să fie
reprogramat pe
data de 14 mai,
dată la care am
şi fost lansat
în cosmos.
Această
aşteptare,
normal că a
generat anumite
întrebări,
suspiciuni şi
emoţii. Oare ce
s-a întâmplat,
oare totul este
în regulă, oare
totul va fi în
regulă?… Pe
lângă acestea,
înţelegi desigur
că te afli în
faţa unui
eveniment a
cărui realizare
practică implică
extrem de multă
tehnologie şi
funcţionarea ei
în condiţii
foarte bune.
Toate acestea îi
creează oricărui
om, indiferent
cât de
experimentat ar
fi, stări
emoţionale
deosebite.
C.M.: De
la o zi la alta
emoţiile au
crescut în
intensitate….
Dumitru-Dorin
Prunariu:
Continuând cu
emoţiile, cum
spuneam, cele
mai intense
le-am avut în
pre-ziua
lansării! Până
atunci am avut
programul de
pregătire foarte
bine organizat -
pe zile, pe ore
- şi nu am avut
prea mult timp
să ne gândim la
ceea ce va urma.
Cu o zi înainte
de start ni s-a
dat liber: „Băieţi,
astăzi
odihniţi-vă!”
Ei bine, această
rupere de un
program foarte
bine organizat
şi libertatea de
a alege ce să
facem în acea zi
ne-a oferit pe
lângă relaxare
un răgaz de timp
în care am putut
să ne gândim şi
să ne raportăm
emoţional la
ceea ce va urma,
adică la
lansarea în
cosmos de a doua
zi.
C.M.: Cum
v-aţi eliberat
de aceste
emoţii? Jucaţi
ping-pong?
Dumitru-Dorin
Prunariu: În
principal, în
acea zi
dinaintea
lansării, am
fost la înot şi
am jucat şi
tenis. În
complexul de
cazare şi
pregătire
nemijlocită a
echipajelor
cosmice înaintea
zborului aveam,
pe lângă
facilităţi de
cazare foarte
bune, centru
medical şi
facilităţi
sportive care
includeau sală
de sport şi
bazin de înot.
Aveam toate
condiţiile
pentru a ne
relaxa complet.
C.M.:
Dumneavoastră
eraţi în faţa
necunoscutului,
iar pe de altă
parte, era vorba
de colaborarea
între om şi
maşină.
Dumitru-Dorin
Prunariu: Ca
persoană
tehnică, şi prin
formaţie şi prin
activităţi,
desfăşurate o
bună perioadă de
timp, am căutat
întotdeauna să
fac corp comun
cu tehnologia pe
care o utilizez
- în primul
rând, să o învăţ
foarte bine, să
o stăpânesc, şi
astfel să ajung
la rafinament în
exploatarea ei.
Îmi place să fac
acest lucru cu
orice echipament
tehnic, începând
cu bicicleta sau
maşina, mergând
până la avion şi
navă cosmică,
sau chiar şi cu
aparatura foto.
Spre finalul
lunilor de
pregătire la
simulator am
avut efectiv
senzaţia că fac
corp comun cu
nava cosmică şi
că împreună ne
înţelegem foarte
bine. Nava
cosmică reală,
la bordul căreia
am zburat, era
identică cu
simulatorul, iar
în momentul în
care m-am aşezat
în navă şi s-a
închis trapa,
urmând să fim
lansaţi, am avut
senzaţia că mă
aflu în
simulatorul în
care mă
pregătisem sute
de ore. Am avut
exact aceeaşi
senzaţie că
stăpânesc tot ce
se întâmplă şi
ce se poate
întâmpla în acel
simulator real,
care de data
aceasta urma să
ne şi duca
efectiv în
spaţiul cosmic.
C.M.: Cum
aţi descrie
prima zi de zbor
cosmic?
Dumitru-Dorin
Prunariu:
Ziua de 14 mai a
început alert de
dimineaţă. Deşi
lansarea a avut
loc la ora 20 şi
17 minute, ora
Bucureştiului,
noi ne-am trezit
normal în jurul
orei 8 şi am
luat un mic
dejun rapid.
Îmbrăcaţi în
costume de
sport, am mai
parcurs o parte
din documentaţia
de bord care se
raporta la
perioada
nemijlocită de
lansare şi
joncţiune cu
staţia orbitală.
Am fost
transportaţi
apoi cu un
autobuz special
până la punctul
de lansare, cam
35 de km nord
faţă de
complexul în
care locuisem.
Acolo se afla
hala de
asamblare a
rachetei
purtătoare şi a
navei cosmice,
toate
facilităţile de
testare şi
verificare
nemijlocită a
ansamblului
cosmic înainte
de transportarea
acestuia la
rampa de lansare
şi ridicarea pe
ea în poziţie
verticală, dar
şi un complex de
pregătire,
echipare,
verificare şi
ultime teste
medicale ale celor
care urmează să
ia loc în
fotoliile navei
cosmice şi să
zboare spre
spaţiul
extraatmosferic.
Acolo ne-au fost
prezentate
materialele pe
care trebuia să
le ducem cu noi
în cosmos,
aparatura pentru
experimente
ambalată pentru
transport, cât
şi trusa
medicală
garnisită cu
medicamente şi
substanţe pe
care să le
folosim la
nevoie, noi sau
echipajul
principal aflat
deja de peste
două luni în
cosmos. Pe toate
le-am „preluat”
foarte oficial,
cu proces
verbal. După
încheierea
acestor
formalităţi, tot
ce urma să
ajungă în cosmos
a fost ambalat
pentru transport
de personalul
cosmodromului şi
dus în nava
cosmică. Apoi am
avut un prânz şi
am trecut la
îmbrăcarea
costumului de
scafandru cosmic
şi testarea
acestuia.
Practic toate
activităţile în
care este
implicat
echipajul sau
materialele care
urmează să
ajungă în cosmos
se efectuează în
camere sterile.
În camera în
care am îmbrăcat
costumul de
scafandru
cosmic, de
exemplu,
funcţionau în
permanenţă
radiatoare
ultraviolete
care anihilau
orice virus,
microb, bacterie
care ar fi putut
fi luat de
cosmonauţi şi
dus în spaţiul
cosmic; medicii
şi personalul
care ne asistau
în tot procesul
acesta de
pregătire
nemijlocită
pentru zbor
aveau măşti pe
faţă şi nimeni
nu intra
neprotejat în
contact direct
cu noi. Direct
pe piele, în
jurul pieptului,
am îmbrăcat o
centură cu
senzorii
medicali care
urmau să
transmită prin
telemetrie la
sol parametrii
noştri medicali
în timpul
lansării. Peste
senzori,
lenjeria intimă
din bumbac.
Peste ea am
îmbrăcat
costumul de
scafandru
cosmic. Aşa
îmbrăcaţi a
trebuit să
testăm costumul
la etanşeitate,
pentru a ne
întări încă o
dată convingerea
că totul este
sub control şi
că totul va
funcţiona
perfect. Acest
test avea şi un
efect psihologic
pozitiv.
Testarea s-a
făcut în nişte
„fotolii”
identice cu cele
din navă
cosmică, practic
nişte suporţi
tip copaie din
duraluminiu
căptuşit cu
material textil,
în care trebuia
să ne aşezăm.
Legaţi cu
centuri de
siguranţă,
costumul, cu noi
în el, era supus
unei
suprapresiuni
astfel încât să
fim convinşi că
nu există nicio
neetanşeitate în
el. Orice
eventuală
problemă acolo
încă putea fi
remediată.
În timpul acelei
testări am avut
un mic incident
care putea să
ducă la decizii
neplăcute. În
momentul în care
m-am aşezat în
acel suport,
neţinând cont de
faptul că
toleranţa dintre
el şi corpul meu
era zero, m-am
ţinut cu mâinile
de marginea lui,
cu degetul mare
în interior, şi
când m-am aşezat
în el cu toata
greutatea o
cataramă a
costumului mi-a
produs o
tăietură la acel
deget, iar
acesta a început
să sângereze.
M-am uitat în
jur puţin
derutat, l-am
strâns în podul
palmei, să nu
vadă nimeni ce
se întâmplă,
mi-am tras
imediat mănuşa
peste el ca să
nu se vadă
sângele, după
care am urmat
toată procedura
de testare a
costumului. Când
am terminat i-am
şoptit lui
Popov,
coechipierul
meu, ce am
păţit. S-a uitat
la mine puţin
speriat şi mi-a
spus să nu cumva
să spun cuiva
pentru că pe
motive medicale
echipajul poate
fi schimbat în
ultimul moment
cu cel de
rezervă. De
atunci nu am mai
scos mănuşa de
pe mână până
când am ajuns în
nava cosmică şi
ulterior în
spaţiul cosmic.
După ceva timp
sângerarea s-a
oprit de la
sine, tăietura
nefiind foarte
adâncă, iar în a
treia sau a
patra zi de zbor
s-a cicatrizat.
Aflându-ne încă
în incinta în
care am testat
costumul la
etanşeitate,
după acest
proces, a urmat
un ultim
interviu înainte
de decolare.
Reprezentanţii
mass media şi
cei oficiali se
aflau după un
geam de sticlă
prin care
comunicam prin
intermediul unor
microfoane şi
difuzoare. Erau
de faţă
reprezentanţi ai
Ministerului
Apărării, ai
Agerpres, TASS
şi ai altor
agenţii şi
instituţii.
Delegaţia
guvernamentală
română era
condusă de
ministrul
apărării de
atunci,
generalul
Constantin
Olteanu; din
delegaţie mai
făcea parte
comandantul
aviaţiei
militare,
generalul
Gheorghe
Zărnescu,
preşedintele de
atunci al
Comisiei Române
pentru
Activităţi
Spaţiale,
Constantin
Teodorescu-Ţintea,
şi o serie
întreagă de alţi
oficiali veniţi
de la Bucureşti.
După ce am
răspuns
întrebărilor
jurnaliştilor şi
am discutat
puţin cu membrii
delegaţiei
oficiale, ne-am
îmbarcat în
autobuzul care
ne-a dus spre
rampa de
lansare. La
câteva zeci de
metri de rachetă
este amenajată
în exterior o
mică platformă
unde echipajul
coboară din
autobuz şi dă
simbolic,
milităreşte,
raportul
delegaţiei
oficiale că este
pregătit de
îndeplinirea cu
succes a
zborului cosmic.
Apoi ne-am
îmbarcat din nou
în autobuz şi am
pornit încet
spre rachetă.
Autobuzul avea
trei
compartimente
despărţite
constructiv unul
de altul.
Compartimentul
şoferului, apoi
al echipajului
cu medicul de
echipaj şi
ultimul al
personalului
tehnic. După ce
am dat raportul,
singura persoană
care ne-a
însoţit până la
rampă, în afara
de şofer,
desigur, a fost
medicul de
echipaj. Acesta
fusese prezent
la toate fazele
de pregătire
nemijlocită la
cosmodrom şi
acum însoţea
echipajul spre
rachetă, pentru
ultime discuţii,
concluzii. Pe
lângă faptul că
era medic de
echipaj, era şi
un vechi prieten
al nostru. Ne
cunoşteam din
Orăşelul stelar.
De aceea poate
şi-a permis să
ne transmită
nişte comisioane
pe care să le
facem pentru
echipajul
principal; unul
din cele mai
cunoscute
episoade ale
acestei
deplasări este
cel cu ceapa
verde, care
trebuia să
ajungă la
comandantul
complexului
orbital,
Vladimir
Kovalionok
(Volodea), din
partea soţiei
acestuia.
Vorbise la
telefon cu soţul
ei, aflat de
peste două luni
la bordul
staţiei
orbitale, şi
acesta şi-a
exprimat dorinţa
de a mânca nişte
ceapă verde,
proaspătă. Nina,
femeie de
acţiune, l-a
sunat pe Ivan,
medicul nostru
de echipaj şi
vechi prieten,
şi „i-a dat
ordin” să facă
cumva să ajungă
nişte ceapă
verde la soţul
ei în cosmos.
Ivan a făcut
rost de un
mănunchi de
ceapă, a
înfăşurat-o
într-un ziar, a
pus-o în geanta
lui cu trusa
medicală pe care
nu i-o controla
nimeni şi, în
autobuz, pe
drumul până la
rachetă, ne-a
pus-o în mână cu
„ordinul” lui
Nina ca aceasta
să ajungă la
Volodea. Noi,
îmbrăcaţi în
costumele de
scafandru
cosmic, nu ştiam
unde s-o mai
dosim. Popov
luase deja un
comision sub
forma de ploscă
de inox, special
fabricată în
privat la una
din uzinele
cosmice, care
conţinea un
lichid foarte
apreciat de
echipajul care
ne aştepta în
cosmos, şi o
pusese deja
într-unul din
buzunarele lui.
Îmi spune mie să
iau ceapa că am
un buzunar
liber. Era cel
de la mănuşa
costumului pe
care o
îmbrăcasem deja
din cauza
degetului rănit.
Am îndesat
repede ceapa
învelită în ziar
în buzunarul de
pe gamba dreaptă
şi l-am închis
cu ariciul cu
care se
închidea. În
momentul în care
ne-am urcat pe
treptele
rachetei
purtătoare şi
apoi în lift,
nimeni nu s-a
mai interesat ce
mai ducem cu noi
pentru că
trecusem deja
prin toate
filtrele
posibile, care
se terminau la
autobuz şi la
medicul de
echipaj.
Am ajuns apoi la
rachetă, am
urcat cu liftul
până în vârful
ei, am lăsat
echipei tehnice
aflată în
exterior, în
faţa trapei
navei,
încălţămintea de
protecţie pentru
exterior
încălţată peste
costumul de
scafandru
cosmic, la fel
şi
ventilatoarele
care ne-au
ventilat până
acolo costumele
să nu
transpirăm, şi
ne-am aşezat în
„fotoliile”
noastre cosmice.
Trapa s-a închis
din exterior şi,
indiferent de
situaţie, acea
trapă nu mai
urma să fie
deschisă
vreodată. În caz
de avarie la
lansare eram
ejectaţi cu
modul cu tot cu
ajutorul unor
fuzee aflate în
vârful rachetei
şi am fi revenit
la sol la câţiva
kilometri
distanţă cu
paraşuta navei.
În navă se ia
loc cam cu două
ore înainte de
lansare. În
timpul rămas se
verifică
periodic
parametrii
acesteia şi se
comunică cu
solul prin
echipamentul
radio. Desigur,
pregătirea şi
lansarea unui
echipaj în
spaţiul cosmic
reprezintă o
ştiinţă
întreagă! Pe
lângă personalul
tehnic,
psihologii şi
medicii erau pe
recepţie şi
căutau să
determine din
tensiunea
arterială, puls
şi tonul vocii
care este starea
noastră reală
înainte de zbor,
cât şi pe timpul
lansării.
Senzorii
medicali lipiţi
de piele
fuseseră
conectaţi la
costumul de
scafandru
cosmic, de unde,
printr-o
joncţiune
exterioară, i-am
cuplat la
circuitul navei.
Chiar dacă vocea
noastră părea
calmă, pulsul
era mai ridicat
decât normal şi
emoţiile
dinaintea
lansării
creşteau.
În nava cosmică
am luat loc cu 2
ore înainte de
lansare.
Relaxaţi, am
început să
verificăm
aparatele şi
aveam destul de
multe intervale
de timp liber.
Cei de la
Centrul de
pregătire din
Orăşelul stelar
avuseseră timp
în perioada
pregătirii să ne
testeze
preferinţele
muzicale, iar în
perioadele
acelea libere ni
se punea în
cască muzica
noastră
preferată. Şi
acest aspect a
fost bine
studiat. Apoi a
venit perioada
efectivă de
numărătoare
inversă şi de
lansare.
În momentul în
care am auzit în
casca Zero!
Start! am
simţit că nava
aflată în vârful
rachetei
purtătoare se
balansează uşor,
şi destul de
rapid am început
să simţim
presiunea
acceleraţiei
asupra noastră.
Suprasarcina
devenea tot mai
mare, ne presa
puternic în
fotolii, iar
vibraţiile de
stabilizare a
rachetei
purtătoare pe
traiectorie erau
şi ele destul de
mari. Stăteam
culcaţi pe spate
faţă de direcţia
de deplasare.
Doar aşa se pot
suporta minute
întregi
suprasarcinile
de la lansare.
Stăteam
încordaţi,
respiram greu,
doar abdominal,
nu ne puteam
umfla plămânii
din cauza
suprasarcinii,
simţeam că faţa
ne este apăsată
şi ochii
lăcrimau uşor
tot din cauza
presiunii,
împingeam limba
în dinţi pentru
că simţeam că
altfel îmi este
presată în gât,
iar mâinile
păreau foarte
grele şi simţeam
că aproape nu
le-aş mai putea
ridica. La un
moment dat am
simţit că se
opresc motoarele
şi că ne
prăbuşim. A fost
o senzaţie
surprinzătoare
pentru mine.
M-am uitat la
Popov, iar el
mi-a făcut cu
ochiul că totul
este în regulă.
Se desprinsese
prima treaptă a
rachetei
purtătoare şi
până la intrarea
la regim a celei
de a doua trepte
variaţia de
acceleraţie mi-a
dat senzaţia de
prăbuşire. La
fel, dar ceva
mai lin,
fenomenul s-a
produs la
desprinderea
celei de a doua
trepte a
rachetei. În
vârful de
suprasarcină
acceleraţia era
de patru ori mai
mare decât cea
gravitaţională,
făcându-ne să ne
simţim fiecare
organ de patru
ori mai greu.
Ultima treaptă a
funcţionat
foarte lin, fără
pic de vibraţie.
Racheta ajunsese
deja în spaţiul
cosmic, rotită
încet de
giroscoape în
poziţie
orizontală faţă
de suprafaţa
terestră, ultima
treaptă
accelerându-ne
practic
orizontal până
la atingerea
primei viteze
cosmice,
aproximativ
28.000 km/h,
viteza la care
nava se menţine
pe orbita
cosmică
circumterestră
fără să mai
consume energie.
După 8 minute şi
50 de secunde de
la lansare s-a
desprins şi
ultima treaptă a
rachetei,
apărând brusc
imponderabilitatea
şi dispărând tot
zgomotul făcut
de motoarele
rachetei. În
acel moment a
pornit ceasul de
bord, care, ca
orice ceas,
făcea tic-tac.
Acel tic-tac era
singurul sunet
care se mai
auzea atunci în
navă.
Starea de
imponderabilitate
şi liniştea
aceea perfectă
în care auzi
doar un ticăit
îţi dau o
senzaţie puţin
stranie, chiar
euforică. În
primul rând,
constaţi că
totul pluteşte
în jurul tău:
documentaţia de
bord,
creioanele,
guma, chiar şi
mâinile pluteau
dacă le lăsam
libere. Trebuia
să mai stăm
câteva ore în
centurile de
siguranţă în
costumul cosmic,
dar ne-am
deschis casca şi
respiram aerul
regenerat
permanent al
cabinei şi nu
cel pompat sub
presiune în
costumul de
scafandru.
Popov,
experimentat şi
puţin suspicios
la reacţiile
mele la cosmosul
real, mi-a
recomandat să nu
mă uit imediat
prin hublou. Ne
aflam la peste
220 km
altitudine, şi
probabil credea
că o să mi se
facă şi rău
privind Pământul
de la o înălţime
aşa mare.
Hubloul era
lângă umărul meu
drept. Eu abia
aşteptam să-mi
văd planeta
natală de la
înălţimi
cosmice, aşa că
mi-am lipit
imediat capul de
hublou şi am
început să
privesc Pământul
cu multă sete de
a mă îmbogăţi cu
imaginea
planetei văzută
din exteriorul
ei. Afara era
întuneric.
Fusesem lansaţi
seara şi până să
ajungem în
emisfera
luminată de
soare a planetei
trebuia să mai
aşteptăm câteva
zeci de minute.
Puteam să
disting
orizontul
Pământului pe
fondul
cosmosului negru
şi, din când în
când, vedeam jos
lumini ale unor
oraşe
importante.
Orbita era
înclinată cu
51,6 grade faţă
de ecuator, iar
în acea parte a
zborului ne
deplasam oarecum
de la nord-vest
spre sud-est.
Încet-încet am
ajuns în zona
Australiei, a
Noii Zeelande,
şi am trecut în
partea luminată
a Pământului.
Răsăritul
Soarelui pe
orbită îţi oferă
o imagine
fascinantă. Se
produce efectiv
o explozie de
lumină, Soarele
răsărind rapid
de după orizont
ca o minge
strălucitoare
care sare de sub
apă. Nu te poţi
uita la el şi nu
e recomandabil
să te expui prea
mult neprotejat
în faţa
hubloului.
Radiaţia lui nu
mai este
filtrată de
atmosfera
terestră şi
poate să ardă. A
trebuit însă să
trecem la lucru.
Aveam de
efectuat o serie
întreagă de
operaţiuni de
verificare a
navei cosmice în
condiţiile reale
de zbor.
Practic, o
astfel de navă
cosmică „de
unică folosinţă”
efectuează
zborul de
testare în
condiţii reale,
condiţii în care
trebuie să-ţi
îndeplineşti şi
misiunea
cosmică. Fiecare
membru al
echipajului are
la bord sarcini
precis stabilite
şi antrenate
mult la
simulator. Ca şi
în aviaţie,
aveam un check
list, de fapt
câteva manuale
de documentaţie
de bord, şi, de
regulă, când
unul dădea
anumite comenzi,
celălalt
verifica să fie
totul conform
documentaţiei.
Eu la bordul
navei am fost
practic şi
pilot-cosmonaut
de test, şi
inginer de bord,
iar la bordul
staţiei orbitale
şi cosmonaut
cercetător,
antrenat să
efectueze
experimente
complexe din
diverse domenii
de activitate.
Practic eram
pregătit şi să
conduc integral
nava cosmică şi
să o readuc pe
Pământ în caz că
s-ar fi
întâmplat ceva
cu comandantul
misiunii.
Acelaşi lucru se
petrecea la
nevoie şi
invers.
Revenind la
prima fază a
zborului,
aceasta era
reprezentată de
testarea tuturor
echipamentelor
navei în
condiţii reale
de zbor. Nu voi
intra în
amănunte aici.
Imediat după
aceea, la a 4-a
rotaţie în jurul
Pământului (o
rotaţie dura 90
de minute), am
efectuat prima
manevră cosmică
de corectare a
orbitei. În
total erau
planificate două
manevre, a doua
urmând să fie
efectuată la a
17-a rotaţie,
deci cam la 19,5
ore după prima
manevră. Cea de
a doua manevră
urma să ne ducă
pe orbita mai
înaltă a staţiei
orbitale de pe
care, printr-un
„dans cosmic”
foarte dinamic,
orientând
permanent nava
şi cuplând şi
decuplând de
multe ori
motoarele de
orientare şi
corecţie a
orbitei,
utilizând
iniţial radarul
de bord şi apoi
observaţiile
vizuale, trebuia
să ajungem lângă
staţie şi să
efectuăm
joncţiunea cu
ea. Toţi
parametrii
pentru
efectuarea
manevrelor ne
erau transmişi
de la sol după
ce se făceau
măsurători
exacte ale
orbitei pe care
ne aflam. Ni se
indica cu câte
grade pe
orizontală şi
verticală să
orientăm nava
faţă de poziţia
curentă şi exact
la ce minut şi
secundă să
pornim motorul
principal pentru
manevră. Şi
timpul de
funcţionare a
motorului ne era
indicat cu
precizie.
După efectuarea
primei manevre
cosmice am mai
efectuat o serie
de verificări
ale
echipamentelor,
parametrilor de
zbor, apoi am
trecut în
modulul orbital,
am dezbrăcat
costumele de
scafandru
cosmic, am
îmbrăcat nişte
treninguri
confortabile de
lână, am mâncat
ceva şi ne-am
culcat. Asta se
întâmpla în
jurul orei 4
dimineaţa (ora
Moscovei, după
care continuam
să măsuram
timpul şi pe
orbită). Eram
foarte obosiţi.
Eu eram obişnuit
să-mi fac orele
de somn în
timpul nopţii,
dar toată
această
activitate şi
tensiunea
generată de
concentraţia
pentru a efectua
totul perfect
m-au ţinut treaz
şi bun de
acţiune până la
acea oră de
dimineaţă.
În modulul
orbital, de
formă aproape
sferică, cu un
diametru de
aproximativ doi
metri, poţi
să-ţi întinzi
oasele, să te
relaxezi, acolo
există toaletă,
ai rezervele de
hrană şi poţi să
mănânci, şi
desigur poţi să
dormi. Să nu va
închipuiţi că
există pat. Eram
în
imponderabilitate.
Nu aveam cum să
stăm pe un pat.
Dormitul se
făcea în saci de
dormit pe care
îi fixam undeva
cu nişte
şireturi, doar
ca să nu te
deplasezi fără
control în
timpul somnului.
Am dormit
buştean. Atât de
adânc am dormit
încât dimineaţa
când m-am
trezit, în jurul
orei 11 şi
jumătate, eram
atât de buimac
că am avut
impresia că sunt
acasă la mine şi
trebuie să mă
dau jos din pat
şi să plec la
serviciu. Până
să deschid
complet ochii,
am realizat că
nu mă pot da jos
din pat pentru
că pluteam, iar
când am deschis
ochii complet am
realizat că sunt
de fapt în
zborul cosmic
real în care
fusesem lansat
cu o seară
înainte! Popov
încă dormea.
Prima mea
dorinţă a fost
să iau legătura
radio cu solul,
pentru a afla ce
se mai întâmplă
jos, pentru a ni
se confirma că
totul este
normal şi pentru
a comunica ce am
mai realizat noi
sus pe orbită.
Conform celor
transmise cu o
seară înainte,
sesiunea radio
trebuia să
înceapă la ora
12 fix. Eu eram
însă nerăbdător
să aud vocile
liniştitoare de
la sol şi cam pe
la 11:40 am
încercat să
cuplez staţia
radio. Popov a
auzit mişcarea
mea, s-a trezit,
s-a uitat la
ceas şi mi-a
spus imediat să
nu cuplez staţia
radio. Nu
înainte de 12
fix. Am privit
puţin nelămurit.
Mi-a spus simplu
că orice
comunicare este
interzisă până
la ora indicată.
Era comandant,
deci l-am
ascultat fără
comentarii. După
mult timp mi-am
dat seama că
relaţiile dintre
cele două
superputeri,
americană şi
sovietică, în
acea perioadă de
război rece,
impuneau un
regim foarte
strict de
realizare şi
codificare a
comunicaţiilor,
fiecare luând
măsuri stricte
ca cealaltă
parte să nu-i
intercepteze
comunicaţiile.
Vă daţi seama că
20 de minute
înainte de ora
prevăzută, la
viteza noastră
de zbor, însemnau
9.000 de km
înainte de zona
de comunicaţii
recomandată.
La ora 12 fix am
intrat în
legătura radio
cu solul de unde
ni s-a transmis
cu o voce calmă,
liniştitoare, că
totul este în
regulă. Fără să
apucăm să
întrebăm, ni s-a
transmis rapid
şi faptul că
familiile sunt
bine. Normal că
ne gândeam prin
ce emoţii trec
ai noştri jos!
Apoi am trecut
din nou la
treabă, am luat
micul dejun, am
îmbrăcat din nou
costumele de
scafandru cosmic
şi am trecut în
modulul de
comandă. Ne-am
fixat în
fotoliile
noastre şi ne-am
pregătit de
următoarea
manevră
orbitală, pe
care am
efectuat-o după
parametrii
transmişi de la
sol, la rotaţia
a 17-a în jurul
Pământului, apoi
la scurt timp de
operaţiunile de
apropiere de
staţia orbitală
şi de joncţiune.
C.M.: Am
dat timpul
înapoi 35 de
ani. Dacă am da
timpul şi mai
mult înapoi şi
am ajunge în
perioada în care
dumneavoastră
eraţi elev, ce
v-a motivat să
învăţaţi, aţi
avut modele de
oameni care v-au
impulsionat să
citiţi, să
mergeţi către
ştiinţă?
Dumitru-Dorin
Prunariu:
Trebuie să spun
că de mic am
început să
privesc cerul şi
să-mi pun
întrebări despre
cum zboară
avioanele. Eram
copil, locuiam
cu chirie într-o
casă din
Dârstele
Braşovului, şi
după ce veneam
de la grădiniţă,
când ne lăsa
mama pe mine şi
pe sora mea la
joacă în curte,
eu mă uitam mult
la cer care
parcă mă
atrăgea.
Braşovul era un
punct de
intersecţie al
liniilor
aeriene, deci
aveam ocazia să
vad des cum
zboară
avioanele.
Privindu-le pe
cer mă gândeam
cum sunt făcute,
ce se află în
ele? Încet-încet
am aflat că sunt
avioane care
transportă
oameni, iar eu
mă gândeam cum
încap oamenii în
jucăria aceea
atât de mică pe
care o vedeam
sus? Apoi, tatăl
meu care era
inginer, îmi
explica cum este
cu perspectiva,
că, de fapt,
avioanele acelea
sunt mari, dar
după ce
decolează şi
ajung sus pe cer
se văd mici. Pot
să spun că aşa a
început să mă
intereseze
zborul. Ba chiar
ţin minte că pe
la 6-7 ani, în
curtea bunicilor
din Baciu,
Săcele, am fugit
o dată în
atelierul de
tâmplărie al
bunicului, am
luat nişte şipci
şi le-am bătut
cu cuie între
ele să aibă
forma unui
avion, l-am
legat cu o
sfoară, am ieşit
în curte şi am
început să mă
învârt cu el
închipuindu-mi
că este avionul
cu care zbor eu;
atât de mult
m-am învârtit
încât am ameţit,
mi s-a făcut rău
şi am căzut!
Mulţi ani după
aceea am
realizat că, de
fapt, acela a
fost primul meu
antrenament
vestibular!
Aceea aş putea
spune că a fost
prima
experienţă cu un
avion construit
de mine!
Zborul a început
să prindă
rădăcini în
mintea mea şi
mai târziu am
dorit să
construiesc
propriile mele
modele. În clasa
a patra am ajuns
la Palatul
Pionierilor unde
un an am
frecventat
cercul de
mecanică, unde
învăţam cum se
lucrează fierul,
pileam bucăţi de
metal prinse în
menghină, făceam
chei şi alte
obiecte mici.
Acolo am
descoperit lângă
cercul de
mecanică cercul
de aeromodele
şi, trecând din
ce în ce mai des
şi pe acolo,
trăgeam cu
ochiul la ceea
ce se făcea, iar
din clasa a V-a
m-am înscris şi
eu la acel cerc.
De atunci am
fost permanent
legat de
aeromodele şi de
zbor. Îmi aduc
aminte că
profesorul de
aeromodele,
domnul Buta
Bucur, ne
povestea multe
lucruri despre
aviaţie, despre
cum se zboară,
despre cine şi
ce a mai zburat
în trecut,
despre ce
istorie
aeronautică
avem. Astfel ne
trezea din ce în
ce mai mult
apetitul pentru
a învăţa, a
studia, a afla.
De asemenea, îmi
aduc aminte că
deseori plecam
de la Casa
Pionierilor
împreună cu
elevi mai mari,
unii chiar de
liceu, care
discutau cu
profesorul
nostru de
aeromodele tot
felul de
probleme legate
de zbor şi
construcţia
aparatelor, ce
noutăţi au mai
apărut, iar noi
pe lângă ei
ascultam şi
memoram. Astfel
am dezvoltat o
adevărată
pasiune pentru
acest domeniu de
activitate.
Am ajuns să
particip şi la
concursuri, am
obţinut diplome,
premii...
Mai târziu, la
şcoala la care
învăţam, alt
profesor inimos,
Augustin Tămaş,
fost pilot, a
înfiinţat un
cerc de
rachetomodele
numit simbolic
„Mesagerii
Cosmosului”. Am
început să
activez şi
acolo,
continuând şi în
anii liceului.
La 17 ani am
participat la un
concurs naţional
„Mini-tehnicus”
la Bucureşti,
unde, cu echipa
cu care lucram,
colegi de clasă,
de şcoală, am
câştigat un
premiu întâi
pentru o machetă
de clasă de
învăţământ
programat, iar
premiul trei
pentru o rampă
de lansat
rachete. Toţi am
primit carnete
de membru al
clubului
„Mini-tehnicus”.
Îmi aduc aminte
că numărul
carnetului meu
era 103. Nici pe
departe nu mă
gândeam atunci
că numai după 11
ani voi deveni
al 103-lea
cosmonaut al
planetei! Toate
aceste lucruri
s-au legat între
ele şi
irevocabil m-au
condus spre
profesia mea de
bază, aviaţia,
apoi
cosmonautica.
C.M.: Şi
aţi reuşit!
Dumitru-Dorin
Prunariu: Am
reuşit! Eu
iniţial mi-am
dorit să zbor.
Nu visam decât
la ceea ce mi se
părea posibil în
România acelor
timpuri:
aviaţia. La
cosmos am ajuns,
aş zice, din
întâmplare.
Soarta m-a
condus la locul
potrivit, în
momentul
potrivit şi la o
vârstă potrivită
pentru a putea
ridica mâna şi a
mă oferi
voluntar să
devin candidat
cosmonaut. Cu
toate acestea,
când comandantul
unităţii
militare unde
efectuam stagiul
militar ne-a
propus să
devenim
candidaţi
cosmonauţi am
fost derutaţi.
Când ne-a făcut
propunerea,
povestind că
România este
implicată de mai
mulţi ani în
activităţi
cosmice, eram în
sala de curs
vreo 30 de
ingineri de
aviaţie care,
îmbrăcaţi în
uniforme kaki de
soldaţi,
efectuam cele
şase luni de
armată
obligatorie
pentru
absolvenţii de
studii
superioare
pentru a primi
în final gradul
de sublocotenent
în rezervă.
Practic, ce
efectuam noi
acolo se numeau
cursurile Şcolii
de ofiţeri
rezervă de
aviaţie. Toţi
aveam deja un
loc de muncă
stabil,
garantat, fie în
întreprinderi de
aviaţie, fie în
institute de
cercetare, unii
eram căsătoriţi,
aveam deja
copii, şi nu
vedeam de ce să
ne schimbăm
activitatea.
Pentru mine cel
puţin, selecţia
pentru candidaţi
cosmonauţi a
constituit doar
un motiv pentru
a pleca o
săptămână la
Bucureşti şi a
scăpa de
instrucţie. Pe
lângă asta îmi
asiguram o
vizită medicală
completă la
Spitalul
militar, un zbor
cu un avion
militar de
transport până
la Bucureşti şi
desigur
posibilitatea
revederii soţiei
care era încă
studentă în
capitală. Aşa am
ridicat mâna şi
am spus «vreau
şi eu». De la
acea mână
ridicată, fără
să mă gândesc o
clipă atunci că
voi şi fi
selecţionat, am
ajuns să devin
primul cosmonaut
român şi să
îmbrăţişez atât
cariera
militară, cât şi
un domeniu
complet nou de
activitate,
cosmonautica.
După ce am
pătruns mai
adânc în el,
domeniul a ajuns
să mă pasioneze.
În domeniul
cosmic m-am
realizat pe
multiple
planuri, de la
cercetare, la
management, la
implicarea
activă în
activitatea
multor foruri
internaţionale,
la poziţii de
conducere a unor
organisme
naţionale şi
internaţionale,
dovedind că
investiţia în
mine a produs
mai mult decât
un simplu
cosmonaut, şi că
prin activitatea
mea din ultimele
decenii imaginea
României a
devenit
pozitivă, cel
puţin în
domeniul cosmic.
Nimic însă nu se
realizează de
unul singur.
Fără echipă,
fără instituţii
care să te
susţină şi să te
promoveze unde
este nevoie, nu
faci mare lucru,
deşi uneori,
rar, am fost
nevoit să iau
decizii şi să
acţionez în
domeniul meu şi
ca un lup
singuratic.
C.M.:
Dacă aţi fi în
faţa unei clase
de elevi, ce
le-aţi spune
dacă v-ar
întreba cum pot
să reuşească în
carieră?
Dumitru-Dorin
Prunariu:
Fac des acest
lucru. Îl
consider ca pe
una din
misiunile mele.
Mesajul pe care
doresc să îl
transmit din
toată inima
tinerilor este
ca, în primul
rând, să viseze
şi să
îndrăznească
să-şi
îndeplinească
visele! Să
persevereze şi
să gândească
permanent
pozitiv asupra a
ceea ce visează
şi îşi doresc.
Dacă eşti
convins că vei
ajunge acolo
unde doreşti se
vor găsi,
într-un fel sau
altul, şi căi de
a-ţi realiza
visul!
C.M.:
Anul acesta se
împlinesc 150 de
ani de la
înfiinţarea
Academiei
Române.
Dumitru-Dorin
Prunariu: Am
avut marea
cinste să fiu
propus şi ales
în anul 2011
membru de onoare
al Academiei
Române. Se
ajunge greu
academician.
Trebuie să
demonstrezi de-a
lungul
activităţii tale
că ceea ce ai
creat şi modul
în care ai fost
implicat în
activităţile
tale
profesionale au
fost într-adevăr
la cel mai înalt
nivel şi pot să
servească în
continuare
scopurilor unei
instituţii atât
de dedicată
identităţii
noastre
naţionale, dar
şi promovării
ştiinţei şi
culturii pe plan
naţional şi în
lume, precum
este Academia
Română.
Academia Română
a fost
întotdeauna cel
mai înalt for
ştiinţific al
ţării şi o
instituţie de
referinţă în
domeniul
culturii,
ştiinţelor,
istoriei. Ca
membru de onoare
al Academiei
Române îmi
desfăşor o parte
din activitate
legat de acest
înalt for al
României. Am un
respect deosebit
pentru cei care
au pus bazele
acestei
instituţii,
pentru membrii
ei care au
continuat şi
continuă
admirabil
activitatea ei,
pentru cei care
i-au condus şi
îi conduc
destinele, şi am
dorinţa de a
face tot ce este
posibil ca acest
for să
dăinuiască şi
să-şi
îndeplinească
misiunea atât
istorică, cât şi
prezentă pe care
o are.
Note:
Interviul cu
Dumitru-Dorin
Prunariu a avut
loc vineri, 6
mai 2016, la
Academia Română.
În urmă cu 35 de
ani, în perioada
14-22 mai 1981,
cosmonautul
Dumitru-Dorin
Prunariu a
devenit primul
român care a
realizat un zbor
în spaţiul
cosmic. Misiunea
spaţială s-a
desfăşurat la
bordul navei
cosmice
sovietice
Soyuz-40 şi al
staţiei orbitale
de cercetare
ştiinţifică
Saliut-6.
Alături de
colegul său de
echipaj,
cosmonautul
Leonid Popov, şi
de echipajul
staţiei
orbitale, format
din cosmonauţii
Vladimir
Kovalionok şi
Viktor Savinîh,
a efectuat o
serie de
cercetări
ştiinţifice,
tehnologice,
biomedicale,
astrofizice şi
psihologice. În
anul 2011,
Academia Română
l-a ales pe
Dumitru-Dorin
Prunariu membru
de onoare, drept
recunoaştere a
extraordinarei
sale performanţe
umane şi
ştiinţifice.
|