- George Gâlea:
Bună seara
domnule și
mulțumesc foarte
mult de
prezență. A fost
cumva pe fugă,
veniți de la
recepția
găzduită de Casa
Regală a
României și ați
ajuns iată
direct în
studioul nostru
chiar înainte de
a pleca la Cluj
în foarte scurt
timp, deci vă
mulțumesc încă o
dată pentru
prezență. Pentru
că am adus
aminte de Casa
Regală a
României este 10
Mai ziua
Regalității.
Care vedeți
dumneavoastră că
este rolul Casei
Regale în zilele
noastre?
- Momentul 1866
și de la
inaugurarea
monarhiei
constituționale,
etape întregi
din istoria
noastră sunt
străbătute de
această tradiție
iar actul Marii
Uniri care s-a
finalizat la 1
Decembrie 1918
dar a început
mult mai devreme
că Unirea este
toată mare, nu
există mică sau
mare unire toată
Unirea asta a
fost un act
fundamental al
națiunii române
nu poate fi
imaginat acest
act fară Casa
noastră la
început
princiară și
apoi regală care
s-a identificat
cu interesele
poporului român
iar terminarea
întregului
proces cu
ceremonia
încoronării de
la Alba Iulia a
fost o mărturie
de mare
civilizație, am
intrat în rând
cu popoarele
europene am
construit
într-un interval
de 14 luni
Catedrala
Încoronării și
am reușit să
arătăm lumii că
suntem un popor
care nu numai că
ne respectăm
istoria, dar
știm să
respectăm și
ceremoniile și
fotografiile
care au rămas de
atunci,
amintirile celor
care au trăit
atunci arată o
copleșitoare
stare de
beatitudine pe
care a simțit-o
Neagu Djuvara
cel evocat
înainte, copil
fiind și au
simțit-o toate
generațiile de
atunci cei care
au trăit
momentul Unirii
fie la 27 martie
la Chișinău fie
la 28 noiembrie
la Cernăuți fie
la 1 decembrie
la Alba Iulia au
rămas copleșiți
o viață întreagă
de Poemele
acelea ale
luminii, cum
le-a numit
Lucian Blaga
într-un volum de
versuri faimos
și nu s-au putut
desprinde de-a
lungul întregii
vieți de marea
împlinire pe
care au trăit-o
unii dintre ei
au ajuns la
închisoare în
timpul regimului
comunist ca
răsplată pentru
că au fost
patrioți și
făuritorii
României și nici
măcar atunci
când se afla la
închisoare sau
când au fost la
Canal nu au
putut să uite
faptul că erau
privilegiații
sorții, adică
faptul că au
construit un
edificiu care
s-a chemat
România. A fost
o generație
extraordinară,
poporul român a
avut atunci
șansa cumva
unică sau o
șansă foarte rar
în istorie să
aibă
intelectuali,
lideri
,conducători
politici, nu
politicieni ,
oameni de stat
pe măsura
momentului și
asta cred că e
bine să
reamintim
generațiilor mai
noi la 100 de
ani de la
făurirea
României
întregite .
- Îmi povesteați
ceva mai devreme
că ați avut o
discuție cu
custodele
Coroanei
Principesa
Margareta, care
este atmosfera
în interiorul
Casei Regale
acum ?
- Da, eu m-am
bucurat foarte
tare că am avut
ocazia să port
această discuție
în ziua
simbolică de 10
mai care pentru
părinții și
bunicii noștri a
reprezentat o
sărbătoare
Națională de
mare amploare,
adevărata
sărbătoare
națională pe de
o parte, pe de
altă parte m-am
bucurat să văd o
atmosferă de
încredere și
între
participanți și
în cadrul Casei
Regale mai ales
că după părerea
mea s-a petrecut
o ceremonie
unică care încă
nu s-a reflectat
încă în presă
dar poate se va
aduce la
cunoștința
poporului român.
Președintele
Academiei
Republicii
Moldova
profesorul
chimist Gheorghe
Duca și membru
de onoare al
Academiei Române
în același timp
i-a adus
Majestății sale
Margareta,
Custodele Casei
Regale decizia
Academiei
Moldovei de a o
primi între
membrii săi de
onoare. Este
pentru prima
oară când un
membru al Casei
Regale românești
este primit în
Academia
Moldovei ceea ce
este un pas spre
împlinirea
acelei unități
pe care
strămoșii noștri
acum 100 de ani
o înfăptuiseră,
e mai mult decât
un simbol.
- Istoricul Ioan
Aurel Pop
președintele
Academiei Române
este invitatul
nostru în
această seară.
Domnule Ioan
Aurel Pop avem
foarte multe de
discutat. V-aș
propune să le
luam pe rând așa
mai întâi cu
cele petrecute
ceva mai recent
dumneavoastră
ați rămas și
rectorul
Universității
Babeș Bolyai din
Cluj,
Universitatea
care la
începutul
acestei
săptămâni i-a
cerut demisia
Ministrului
Educației. Ce se
întâmplă în
acest domeniu?
- Cum să vă
spun, eu am avut
ocazia să discut
cu domnul
ministru îl
cunosc înainte
de a fi
ministru, eram
colegi rectori
și am impresia
că s-a creat o
atmosferă de
neîncredere de
când domnia sa a
preluat frâiele
puterii în
cadrul unui
minister pe care
odinioară l-a
gestionat o
personalitate de
talia lui Spiru
Haret ca să nu-i
pomenesc și pe
ceilalți.
Ministrul
Educației
Naționale
trebuie să fie
un factor de
echilibru în
România și așa
s-a întâmplat în
perioadele de
glorie ale
poporului român.
Ori din moment
ce la noi
finanțarea în
România se
produce după
numărul de
studenți și din
moment ce
locurile
bugetate care ni
se acordă de
către minister
reprezintă o
marcă a acestei
finanțări și cu
toții trăim de
la buget mă
refer la
universitățile
de stat dar și
marile
universități
obțin cam 50 55%
de la buget și
restul obțin din
mijloacele
proprii mai ales
din taxele
studenților dar
nu numai din
taxele
studenților. Ei,
în condițiile în
care numărul de
locuri bugetate
la marile
universități
scade, automat
scade finanțarea
ceea ce ne face
mai puțin
competitivi și
s-a creeat
impresia nu
numai în cadrul
corpului
didactic sau al
Senatului
Universității
Babeș Bolyai ci
în general între
studenți și
între profesori
că și
sindicatele sunt
alături de noi
că marile
universități ale
țării care sunt
cele mai vechi
și cele mai
prestigioase în
același timp
adică acelea
care aduc
prestigiu și
care se află în
clasamentele
internaționale
pe locuri
onorante și
onorabile să vă
spun pentru
comparație în
această lume
sunt luate în
calcul de obicei
20-22 de mii de
Universități .
Universitățile
cele mai mari și
mai vechi nu
încep cu Babeș
Bolyai din
rațiuni de cum
să zic de
modestie să
zicem
Universitatea
Alexandru Ioan
Cuza din Iași
prima
universitate
modernă a țării
făcută în 1860,
Universitatea
București din
1864
,Universitatea
din Cluj,
Universitatea
din Timișoara,
Politehnica din
București sunt
cele patru cinci
universități
care apar în
aceste
clasamente între
primele 3-4%
universități din
lume.
- Și în același
timp sunt
universitățile
din Consorțiul
Universitaria
care au avut de
suferit în urma
acestei
atribuiri
bugetare.
- Absolut, eu
știu că
ministrul a avut
în gând un fel
de eficientizare
a învățământului
superior .Dar
această
eficientizare nu
se începe
exabrupto
printr-o
pedeapsă ci ce
se începe
printr-o
discuție
printr-o punere
la punct prin
fixarea unor
termene de
realizare a
performanței
chiar și acolo
unde performanța
există ori lipsa
acestui dialog a
provocat după
părerea mea o
ruptură care a
determinat
această
atitudine extrem
de hotărâtă a
marilor
universități
repet de partea
cărora se află
și sindicatele
și studenții nu
e vorba numai de
Corpul
Profesoral
nemulțumit ci și
de conducerea
universităților
ori asta este un
simptom destul
de grav pentru
școala
superioară
românească. Noi
avem
universități în
România de stat,
cam 55 dintre
ele toate cu
excepția a trei
oferă diplome de
licență masterat
și doctorat ceea
ce este
nefiresc.Toate
Universitățile
în lumea asta
sunt ierarhizate
și clasificate
și nu există
universități
otova principiul
egalitarismului
din democrație
nu se poate
aplica acolo
unde e vorba de
performanță de
elită și de
calitate unde e
vorba de
performanță de
concurs de elită
și de calitate
întotdeauna sunt
unele care aduc
mai multe
prestigiu și mai
multă calitate
au altele care
au mai puține
toate trebuie să
existe sub soare
dar trebuie să
fie universități
care să aibă
propriul rang și
propriul statut
cum se întâmplă
peste tot în
lumea
civilizată.
- Da așa este,
discuția despre
Învățământul
superior
românesc este
una foarte
complicată mai
ales atunci când
vine vorba de
școlile
doctorale așa
cum spuneați și
dumneavoastră, o
evaluare a
școlilor
doctorale este
așteptată de
multe ori la noi
nu se întâmplă
nu știm de ce eu
sper să revenim
asupra acestui
domeniu al
educației. Aș
vrea să vorbim
puțin și să ne
întoarcem către
Academia Română
a cărei
conducere ați
preluat-o de
curând care sunt
prioritățile
dumneavoastră.
- Prioritățile
mele sunt ale
instituției
pentru că
Academia Română
din fericire are
un program
pentru națiunea
română care a
fost conturat în
liniile sale
esențiale în
urmă cu peste
150 de ani
.Haideți să nu
uităm că
Academia Română
s-a înființat în
1866 exact în
anul în care
și-a început
domnia
Principele Carol
în anul în care
s-a adoptat
prima
constituție
reală modernă a
României care a
fost o adaptare
a principiilor
constituțiilor
celor mai
performante
europene de
atunci
Constituția
belgiană la
realitățile
noastre să
spunem și atunci
Academia Română
început sub
auspicii faste
sub auspicii
favorabile și
încă de atunci
avut între
scopurile sale
esențiale
promovarea
limbii,
literaturii, a
istoriei
naționale a
folclorului
adică a acelor
valori
identitare care
trebuiau să
asigure națiunii
un loc sub
soare, mai mult
Academia Română
cumva a
prefigurat
Unirea tuturor
românilor pentru
că încă de la
început între
membrii săi au
fost aleși
reprezentanți ai
tuturor
provinciilor
românești
firește
reprezentați din
România mică de
atunci România
care era formată
din Oltenia,
Muntenia și o
parte Mică a
Moldovei fiindcă
Dobrogea nu
făcea parte din
statul român
reprezentanți ai
Basarabiei,
reprezentanți ai
Bucovinei,
reprezentanți ai
Transilvaniei,
ai Banatului,
reprezentanți ai
Maramureșului și
lucru
extraordinar și
ai românilor de
la sud de Dunăre
doi
reprezentanți
dintre românii
balcanici ceea
ce reprezintă
într-adevăr o
prefigurare a
României înainte
ca România să
existe politic
realizată faptic
pe hartă și
recunoscută ceea
ce arată un
program de țară
pe care Academia
și l-a asumat și
dacă Academia
prin venirea ei
de for principal
de consacrare a
reușit să-i
reunească pe
români înainte
de a exista
România pe harta
înseamnă că a și
trasat programul
de făurirea
României și
reprezentanții
Academiei române
prin munca pe
care au depus-o
firește în
primul rând una
culturală și
științifică au
reușit să
pregătească ceea
ce s-a petrecut
la 1918 într-o
manieră
deosebită forța
culturii
fundamentală de
la înaintașii
noștri care au
trăit în Epoca
luminilor epoca
luminilor la noi
a fost cumva
prefigurată de
Cantemir primul
român de talie
europeană
preiluminist îl
numesc eu pentru
că e un pic
înainte de
luminile propriu
zise deci în
Epoca luminilor
se spunea prin
cultură la
libertate.Academia
Română prin
știință și
cultură ne-a
condus la
Libertatea
Națională și la
România Mare.
Prin urmare
Academia are un
rol fundamental
în societatea
românească e o
instituție care
e deasupra
voințelor
individuale nu o
poate distruge
nimeni pentru că
ea nu s-a
înființat la
dorința unui om
ea s-a înființat
la dorința
națiunii a fost
o emanație a
națiunii și
între priorități
dacă vreți au
rămas în
continuare
cultivarea
limbii
,literaturii,
istoriei
,culturii
firește între
timp și-a
asociat ceea ce
e fundamental în
cultura
contemporană și
anume științele.
Academia Română
are secții
științifice care
predomină ca
număr în raport
cu cele din
domeniul
științelor
sociale și
umanitare dar
care nu fac
decât să
demonstreze că
Academia se
adaptează
realităților
avem secții de
matematică,
informatică,
chimie,
biologie,
științele
pământului,
medicină, secții
admirabile care
aduc prestigiu
Academiei.
Academia Română
prin fundația sa
pentru
literatură și
artă a reușit în
ultimii ani să
scoată peste 200
de volume
clasicii
literaturii
române o
colecție care ne
face aproape
unici între cei
mai rari în
Europa cu
asemenea statut
mulțumită
academicienilor
Eugen Simion și
Maya Simionescu
care coordonează
această
colecție. Pe
urmă Academia
Română face
parte din cel
mai performant
proiect de
fizică Eli în
cadrul
platformei de la
Măgurele la
Institutul de
fizică faimosul
laser de la
Măgurele care ne
plasează între
țările esențiale
în domeniul
cercetărilor din
Științele
acestea
fundamentale.
Avem un proiect
Danubius care
vrea să asaneze
întreaga
percepție în
legătură cu
Protecția
Mediului legată
de fluviu de la
Izvoarele sale
din Munții
Pădurea Neagră
până în Delta
Dunării care
suntem
privilegiați că
se află pe
teritoriul
nostru și nu
prețuim
întotdeauna
acest Dar al lui
Dumnezeu acest
dar esențial
care e Delta
Dunării. Ne
întreabă unii de
ce se pronunță
Academia Română
în legătură cu
probleme care nu
au neapărat în
legătură cu
știința și cu
cultura tocmai
pentru că
Academia Română
are prin statut
dar și prin
tradiție menirea
nu numai de a-și
spune cuvântul
în legătură cu
problemele
fundamentale
care privesc
țara dar de a fi
parte integrantă
a celor care
rezolvă aceste
probleme și o
societate e
puternică dacă
are o elită bună
și dacă are
instituții bune
în care
populația
trebuie să aibă
încredere. Noi
din acest punct
de vedere nu
prea reușim
pentru că și în
instituțiile
politice trebuie
să aibă lumea
încredere ca ele
să funcționeze
bine. Eu mă
bucur că
Academia Română
e o instituție
care e deasupra
politicii și nu
face politică ci
se ocupă de
politica
națiunii Române
în serviciu
națiunii române
de 150 de ani
asta a fost
lozinca din anul
2016 când
Academia a
împlinit 150 de
ani. De 150 de
ani în serviciu
națiunii Ce
poate fi mai
frumos și mai
mai cuprinzător?
- Așa este,
deficitari la
capitolul
încredere,sigur
instituțiile și
politicienii în
general trebuie
și să fie demni
înainte de asta,
dar o să ajungem
ușor ușor și la
ce spuneați
dumneavoastră,
la faptul că
unii se întreabă
în societate
care este rolul
Academiei de ce
Academia își dă
cu părerea așa
despre tot felul
de lucruri
despre aproape
orice Domnule
Ioan Aurel Pop
anul trecut dacă
nu mă înșel
Academia a
publicat un
volum în urma
unor cercetări
foarte serioase
un program
pentru
dezvoltarea
României pentru
următorii 20 de
ani. Aș vrea să
vorbim din acest
program despre
capitolul
Educației mai
degrabă. Era
acolo și s-a
vorbit în presă
la acea vreme
stipulat o
încercare de
păstrare a
tinerelor valori
în țară dar
Academia
propunea acolo
ca tinerii să
fie cumva
obligați să
rămână în țară
după terminarea
studiilor. Cum
vedeți acum
lucrul acesta?
- Aș vrea să fac
o mică
rectificare n-a
fost chiar
opinia Academiei
în ansamblu a
fost opinia
unora dintre
membrii nu are
rost să le
pomenesc numele
și unii cred că
și Metodele
coercitive pot
avea rostul lor
la un moment
dat. Părerea mea
este însă că
Academia prin
acel proiect a
exprimat o idee
mult mai
profundă:să
reașezam
educația la
locul care i se
cuvine,iar o
societate în
care suntem
zgârciți cu
educația e o
societate
sortită eșecului
și e o societate
perdantă. Dacă
noi am reuși să
asigurăm să
plasăm pe prim
plan educația și
să nu uităm
repet că
instruirea
începând cu
clasele primare
e fundamentală
pentru mersul
României și să
luăm exemplul
unor state să
zicem din Europa
occidentală
Finlanda e dată
mereu ca exemplu
de performanță
în domeniul
Învățământului.
Acestea nu sunt
țări unde
procentajul
bugetului pentru
educație se
reflectă în 8%
sau 9 sau 10 la
sută din bugetși
sunt și țări în
care educația
este făcută la
modul serios .Ce
înseamnă la
modul serios,
sunt câteva
lucruri aparent
simple, noi avem
un învățământ
primar
obligatoriu și
gratuit din 1864
de la reforma
școlară a lui
Alexandru Ioan
Cuza eram între
primele patru
țări europene
care am introdus
învățământul
primar de 4 ani
obligatoriu și
gratuit. Aceasta
ne obligă la
foarte multe noi
nu suntem în
stare astăzi
după 150 și de
ani de la Cuza
să asigurăm
învățământul
elementar să îl
facem
obligatoriu și
gratuit el a
rămas la nivel
declarativ. Avem
localități unde
20% din copiii
de vârstă
școlară fie nu
merg la școală
deloc fie
abandonează
Școala după un
an doi de studii
asta înseamnă că
noi avem
analfabetism
propriu zis care
e foarte ridicat
în raport cu
țările Uniunii
Europene în al
doilea rând tot
pentru că școala
nu numai că nu
primește destul
destui bani dar
nu se mai bucură
de încrederea
intelectualilor.În
trecut cei mai
buni
intelectuali
absolvenți de
matematică
fizică chimie
biologie
inginerie măcar
între etapă a
vieții lor
deveneau și
profesori pentru
ca tinerele
generații să
beneficieze de
experiența celor
mai buni Astăzi
oamenii fug de
învățământ dacă
fug de
învățământ
înseamnă că ne
descurcăm în
învățământ cu
învățători și
profesori cum dă
Dumnezeu și cum
putem ori dacă
avem generații
mediocre de
profesori, vom
avea generații
mediocre de
absolvenți dacă
nu reușim la 15
ani să ne
asigurăm că un
tânăr citește
corect și chiar
dacă citește
corect dacă el
nu reușește să
înțeleagă ce
citește înseamnă
că suntem
falimentari
educatorii sunt
falimentari dar
e mai falimentar
statul care
patronează
asemenea sistem
de educație. De
aceea ar fi
foarte simplu să
asigurăm
prezența tuturor
copiilor de
vârstă școlară
să asigurăm
prezența lor la
școală degeaba
vorbim de
învățământ
superior
performant dacă
noua din
învățământul
preuniversitar
ne vin spre
universități
tineri
nemotivați slab
pregătiți nu zic
că e așa. Acuma
exagerezi un pic
mă mai întreabă
unii dacă
generațiile de
acuma sunt la
fel de deștepte
precum erau cele
de demult să
știți că
studenții mei
sunt la fel de
deștepți dacă nu
mai deștepți
decât cei de
demult dar unii
dintre ei sunt
ca ogoarele
necultivate
degeaba au
potențial dacă
potențialul lor
nu este stimulat
și pus în
valoare o
societate
performantă știe
să pună în
valoare pe
tineri și aici
ajung la
întrebarea
dumneavoastră
tinerii nepuși
în valoare în
România se duc
acolo unde pot
fi puși în
valoare și
răsplătiți
pentru munca lor
- Posibilul din
tineri nu este
exploatat iar
asta nu se
întâmplă mai cu
seamă în cazul
celor care
abandonează
școala abandonul
școlar în
România este
unul alarmant.
Aș vrea să vă
întreb cum
vedeți
dumneavoastră că
este imaginea
Academiei Române
astăzi?
- Îmi e foarte
greu mai e să
vorbesc despre
asta și evident
voi fi subiectiv
ca parte a
acestei
instituții
prestigioase
mi-ar place să
vă spun că este
impecabil acest
ecou această
viziune a
societății
asupra Academiei
și trebuie să vă
spun că în mare
măsură dacă s-ar
face un sondaj
de opinie cred
că Academia nu
ar ieși între
instituțiile cu
imagine foarte
proastă dar asta
nu trebuie să ne
bucure prea mult
că sunt
instituții cu
imagini foarte
proastă.
Academia ar
trebui să fie
principala
instituție
intelectuală al
acestei țări
principalul for
de consacrare și
principalul for
de cercetare.
Academia are
vreo 70 de
institute și
centre de
cercetări dintre
care foarte,
foarte multe
sunt performante
la nivel
European și
Mondial în
clasamentele
care se referă
la stiințele
fundamentale
vreau să vă spun
că Academia
Română,
Politehnica din
București
celelalte
politehnici care
se bazează pe
științele tari
și pe tehnică să
știți că sunt în
primele între
primele locuri.
Imaginea în
societatea
românească însă
nu este chiar
cum s-ar cuveni
pentru că, să nu
uităm au fost
vreo patru
decenii de
comunist din 48
până în 89 când
Academia a fost
controlată de un
sistem totalitar
pe de o parte,
pe de altă parte
din 1974.
Academia nu a
mai primit
membri și risca
în 89 să moară
fizic și i-au
trebuit vreo 20
de ani ca să își
intre în ritm să
își revină să
redescopere
valorile să le
consacre să le
primească.
Astăzi, dacă vă
uitați
reprezentanții
domeniilor cei
mai importanți
reprezentanți
din domeniile de
vârf sunt
membrii
Academiei Române
reprezintă
valorile
culturii noastre
și ale
civilizației
românești și se
străduiesc să
facă față.
Provocarea însă
e foarte mare,
academia are
foarte foarte
multe de făcut
de la menținerea
ritmului cu
acest debordant
sistem de
trecere la
valori noi și de
dezvoltare a
științei de la
informatică
chiar până la
muzică pe de o
parte și pe de
altă parte are
de luptat și
biologic pentru
că membrii
Academiei Române
sunt persoane
consacrate sunt
persoane de o
anumită vârstă.
Academia trebuie
mereu întinerită
și psihic și
fizic e o
instituție care
tocmai pentru a
exista în viitor
și a se bucura
de prestigiu
trebuie să își
țină rangul să
își țină rolul
și să fie
prezentă în
societate uneori
a fost prezentă
mai mult alte
ori mai puțin
dar revin..
admirabile
personalități
ale culturii
românești sunt
membri ai
Academiei Române
și poartă cu ele
un mesaj care
vine de atunci
de la 1866 cel
puțin.
- Nu mai avem
foarte mult timp
la dispoziție și
aș vrea să mai
atingem măcar
două subiecte în
schimb sper să
vă faceți timp
pentru altă zi
să vorbim pe
îndelete despre
istoria
academiei despre
cele trei mari
perioade care
sunt marcate din
păcate de
comunism adică
vorbim despre
Academia de
dinainte de
perioada
comunistă.
Academia din
perioada
comunistă și
academie de
astăzi de după
revoluție. Vă
întrebam despre
imaginea
Academiei Române
pentru că unii
ar spune că cel
puțin în timpul
protestelor de
la începutul
anului trecut
imaginea
Academiei a avut
de suferit mai
ales în timpul
acelei scrisori
deschise pe care
Academia da, vă
amintiți, în
care scria între
altele aceste
acțiuni se
referea la
proteste plasate
sub semnul
globalismului
liberator sau al
unei exagerate
corectitudini
politice dar și
cu multe acțiuni
îndreptate
directe
îndreptate
împotriva
Statului Român
în fine nu mai
citesc,cum
vedeți reacția
la această
scrisoare au
fost de 80 de
academicieni
dacă nu mă înșel
care au semnat
această
scrisoare o
parte s-au
dezis?
- Chiar 100 fost
până la urmă
chiar cu cei
care s-au dezis,
până la urmă a
fost o acțiune
nesincronizată
corect Academia
Română cum v-am
spus are
obligația să se
pronunțe chiar
dacă nu dorește
are obligația să
o facă în
momentele
fundamentale nu
era vorba atunci
de un moment
fundamental,
românii și-au
cucerit cu greu
dreptul de a
protesta și
trebuie să îl
păstrăm.
Mișcarea aceea a
fost o mișcare
care a dorit
democratizarea
vieții politice
în România
indiferent de
metodele pe care
unii le-au
folosit și pot
fi apreciate de
unii sau nu, de
alții ,Academia
Romănă a făcut
un apel însă
principial
momentul în care
a lansat acest
apel pe piață și
poate limbajul
ales ca să o
facă n-au fost
cele mai
fericite și din
acest punct de
vedere e nevoie
de foarte mult
tact tocmai
pentru că se
așteaptă foarte
mult de la
Academia Română
altminteri repet
Academia Română
va ieși și de
acum înainte nu
din voința mea
din voința
legilor și
statutelor și
mai ales a
tradiției va
ieși în
societatea
românească
pentru a se
pronunța pentru
că cei mai mari
experți în toate
domeniile sunt
recunoscuți în
Academia Română
ca membrii și
cuvântul lor
este extrem de
important dar el
nu e obligatoriu
dar este un
cuvânt care
poate da o
direcție bazată
și pe experiență
și pe o
expertiză
extraordinară în
toate domeniile
și mai ales pe
această dorință
de a face binele
național.
Academia Română
să nu uităm nu e
academie
europeană nu se
numește Academia
Franței sau a
Chinei se
numește Academia
Română
intenționat și
are în centru
identitatea
acestei națiuni
și binele
acestei națiuni
iar azi în
Europa vedeți
globalismul este
o realitate în
criză pentru că
unele țări să
închid în sine
Brexitul și alte
mișcări care au
loc în țările
din jur și se
promovează idei
antieuropene.
Academia Română
tocmai dorește
să promoveze
ideea Europeană
credem în
continuare că
locul României
în Europa în
Uniunea
Europeană și cu
cât avem Uniunea
Europeană mai
puternică cu
atât e mai bine
Dar subiecții
acestei uniuni
europene sunt
deocamdată
națiunile.
- Vă spun că nu
mai avem foarte
mult timp la
dispoziție dar
aș vrea să mai
lămuriți o
chestiune, o
problemă pentru
că cred că e
important pentru
opinia publică
nu în urmă cu
mult timp
Revista 22 vă
acuza că ați
colaborat cu
securitatea
,despre ce e
vorba?
- Cred că a fost
o acuză grăbită,
gratuită din
dorința unora de
a nu mă vedea pe
mine președinte
al Academiei și
iarăși vor
accepta acest
lucru ne-am
cucerit dreptul
de a ne opune.
Prea multă vreme
am trăit să
zicem toți
același lucru nu
au reușit să
scoată această
listă înainte,
au scos-o după
alegere ,dar au
scos-o în
continuare eu
consider o
delațiune lista
aceea nu avea
nici o legătură
cu colaborarea
se vedea din ea
că nu există așa
ceva m-a
deranjat mai
ales titlul pe
care l-au
folosit și
faptul că din nu
știu câte nume
erau acolo, au
ales numele meu
și încă două
persoane ceea ce
este Nefer Play
pe de o parte și
numele revistei
este Nefer Play
și în al doilea
rând repet lista
aceea nu
dovedește nimic,
eu nu am semnat
niciodată un
acord de
colaborare cu
securitatea în
forma ei
externă, în
forma ei internă
și nu am apucat
înainte de 89 să
mă duc la nici o
Conferință
Internațională
sau Congres în
vreo țară
necomunistă și
nu avem cum să
influențez nici
diaspora sau cum
se numea atunci
imigrației
română așa că
totul a fost
gratuit din
dorința de a
păta numele unui
om eu sper să nu
fi reușit pentru
că lumea mă
cunoaște așa cum
sunt nu cum mă
reflectă anumite
tendințe să
zicem de astăzi
.
- Vă mulțumesc
foarte mult
pentru aceste
lămuriri, pentru
prezența
dumneavoastră la
Radio România
Cultural.
- Sper să merit
pentru alta zi
să stăm de vorbă
așa cum spuneam
mai pe îndelete,
despre mai multe
domenii,
mulțumesc încă o
dată.
- Și eu vă
mulțumesc . |